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Quel appareil pour remplacer le T-38 ?


alexandreVBCI
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350 T-38 d'entrainement vont devoir être remplacés et les industriels se préparent pour la compétition qui va bientôt commencée !

"By 2012, the USAF may select a contractor to build at least 350 aircraft to replace the T-38 alone. But follow-on opportunities, including naval and light attack versions, could push sales to nearly 1,000 aircraft for the Department of Defense.

With fewer new contract opportunities available over the next decade, the T-X programme is shaping up as a must-win battle. In terms of quantity, the deal represents the single largest new contract opportunity for manned aircraft in the US defence market for several years."

http://www.flightglobal.com/articles/2010/06/22/343393/us-air-force-industry-prepare-for-t-38-replacement.html

T-45 Goshawk ?  T-50 ? M-346 ? Hawk T2 ?

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  • 2 months later...

BAE lorgne sur le marché du remplacement des 350 T-38 avec le Hawk AJT.

BAE Systems says the U.S. Air Force's next-generation T-X fighter trainer offers a potential foothold in the U.S. military aircraft market (...) its plan to offer the Hawk Advanced Jet Trainer (AJT) as a replacement for the air service's 50-year-old T-38 Talons.

http://www.defensenews.com/story.php?i=4771531&c=EUR&s=AIR

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je l'ai vu aussi, ca va devenir la priorité de l'usaf après le kc-x

j'ai entendus aussi que bae étais le favoris avec son hawk

mais, la france ne devrait elle pas se lancer maintenant dans un nvx traineur avec la belgique pour espérer remporter le contrat us? ne serais-se pas une bonne idée?

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Pas vraiment.

On va pas claquer des milliards dans un nouveau programme qui ne sera pas forcément choisi par les US et qui, en tous cas, ne répond pas à un besoin pressant ni des français, ni des belges.

L'Europe a déjà 3 appareils d'entrainement modernes encore en production: le Hawk anglais, le M-346 Italien et le L-159 Tchèque (à vérifier qu'il est bien encore en production). Pas besoin d'un quatrième larron.

A l'heure où on cherche à mutualiser nos productions navales et où l'on fustige la multiplicité de l'offre en matière de sous-marins et de véhicules terrestres, on ne va quand même pas se lancer dans un énième avion d'entrainement.

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Tout çà est fort exact.

Mais je voulais seulement rappeler que l'Alphajet, conçu et lancé en même temps que la Hawk britannique, et qui avait rapidement eu une bonne longueur d'avance commerciale, a vu sa production arrêtée il y a bien longtemps... Là où nos amis britanniques ont eu l'intelligence de continuer à développer le Hawk, qui continue de se vendre dans ses standards les plus récents, et qui est crédible comme jet d'instruction avancée moderne, avec des capacités air-sol (voire en théorie air-air) intéressantes en mission secondaire.

Dommage...

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  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Un pdf de 2010qui rêverait de près de 1000 avions en regroupant avec un seul appareil le renouvellement des t-38, des t-45 et enfin des Light Attack type LAAR ( en faisant l'hypothèse que le F-35 étant trop cher, il y aurait un créneau ...et notamment pour le M-346 qui pourrait être équipé d'un AESA

http://www.aerospaceamerica.org/Documents/May%202010%20Aerospace%20America%20PDF%20Files/20_Aircraft%20Update_MAY2010.pdf

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  • 10 months later...

En recherchant des améliorations pour les F-5 de nos amis suisses je suis tombé sur une société d'upgrade qui a déjà profondément remanié les T-38 US (qui ne sont donc pas des becanes depassees des annees 60 !) en 1993 :

"T-38s Forever"

In the late 1980’s, the USAF began the process of developing a new aircraft to replace the venerable T-38 jet trainer, a design that was already more than 25 years old at that time.

The project was named “Bomber-Fighter Training System”, or “BFTS”.

Five aircraft design contracts were awarded to industry. Four large companies received contracts (Rockwell, General Dynamics, Lockheed and McDonnell-Douglas) and one small company, Tiger Century Aircraft. Notably, Northrop, the OEM of the T-38, submitted a proposal but was not awarded a contract.

The large aerospace companies all offered new aircraft designs; TCA offered a plan to refurbish and upgrade 600 existing USAF T-38s. TCA’s “T-38X” plan involved 4 integrated elements:

Structural upgrades to extend the life of the airframe,

Avionics upgrades to replicate a modern fighter,

Engine upgrades to enhance performance and reduce cost of ownership and

Aerodynamic upgrades to enhance performance.

In 1993, the USAF formally announced that they had chosen TCA’s “T-38X” plan over the plans offered by the large companies. Now, each of the program elements has been implemented by the USAF via contracts to major aerospace companies. TCA developed the overall T-38X program plan, but other companies were the implementers. The result was a cost-effective program that created an upgraded T-38C aircraft that is projected to continue in service as the USAF’s Advanced/Lead-In Fighter Jet Trainer until 2020 or later!

TCA’s Business Model

To support the T-38 and F-5, TCA is organized around four (4) inter-related business areas:

Engineering/Technical Services

We provide specialized engineering and technical services in areas such as aerodynamics, propulsion, flight controls, flying qualities, structural integrity, systems integration and pilot-vehicle interface

Modification/Upgrade Kits

We design, produce and install modification/upgrade kits for the T-38 and F-5

Logistics Support Services

We manufacture structural spare parts, procure replenishment spares for resale and manage the repair and overhaul of existing components and systems for the T-38 and F-5

Turnkey Aircraft

We procure F-5s from the surplus inventories of existing operators, refurbish and upgrade them with new technology and resell them as turnkey aircraft to new operators

http://www.tigercenturyaircraft.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5&Itemid=2
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