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SMX-25 de Naval Group et autres navires submersibles


LBP
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Hum je dirais plutot qu'en budget global, pour le prix d'un barracuda a propulsion nucleaire, on pourrait plus que 2 SMX-25, meme sans connaitre son prix, mais les 2 batiments n'ayant pas grand chose en commun, que ce soir en capacite ou en terme d'usage, on essaie de comparer des choux et des carottes, la.

Gardons l'option SMX25 quand on commencera a aborder le remplacement des FLF, et pourquoi pas, renouveller le meme succes a l'export.

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  • 7 months later...

Une autre alternative conventionnelle (que le SMX-25) au SNA  mais qui date de 2004...

http://media.bmt.org/bmt_media/resources/33/SSGTcasestudyformatted.pdf

Image IPB

New High Mobility Submarine Designed By BMT

11-Feb-2004

An innovative new hybrid gas turbine and fuel cell submarine that can travel faster and further than conventional diesel electric and more quietly than nuclear submarines has been designed by BMT Defence Services Ltd, in consultation with Rolls-Royce, has its UK premiere today. The new concept, known as the SSGT, is superior to the capabilities of the SSK submarine class in many ways; it can travel at speeds of 20 knots for up to 6,000 nautical miles, with short ‘sprints’ of up to 30 knots. It is also quieter during stealth operations than nuclear powered submarines, which must operate pump machinery continuously.

Dr Andrew Tyler, Managing Director of BMT Defence Services, said: ‘The SSGT concept is a major breakthrough in the design history of submarines with the novel but practical application of gas turbine technology. By developing a new hybrid propulsion system BMT has been able to provide greater flexibility in the speed, range and quietness achieved by the vessel. We have been very pleased with how well the concept was received by defence professionals when we announced it at Pacific 2004, the maritime exhibition held recently in Sydney, Australia. We are confident this innovative design will bring the skills of BMT to the attention of navies around the world that need unconventional but non-nuclear submarines.’

The high speed, long endurance transit capability is made possible by an innovative propulsion design which uses twin, independent gas turbine alternator sets, housed in the ‘bulb’ on top of the fin. When operating in the fast transit mode, the boat operates as a semi-submersible with the bulb positioned above the surface.

For more covert but slower transit requirements, fuel cell stacks provide the ship’s services and propulsion power. The stacks take in air from the atmosphere through a snort mast; this then reacts with hydrogen obtained from reformed kerosene, which is carried in external fuel bags mounted under the casing.

In-theatre, SSGT will operate fully submerged, in Air-Independent Propulsion (AIP) mode, for up to 25 days. The fuel cell stacks are fed by liquid oxygen (LOX) stored onboard to permit fully covert operations at up to 10 knots.

The 30 knots sprints confer tactical advantage and are provided by power drawn from a large advanced ZEBRA battery, which also acts as a load leveller during operation of the fuel cells or the gas turbines.

The design offers a flexible mix of vertical and horizontal weapon discharge tubes and unmanned underwater vehicle (UUV) stowage able to satisfy a range of mission profiles. The vessel’s systems are fully integrated making it highly capable, cost effective and environmentally sound.

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  • 7 years later...
Le 23/09/2010 à 18:31, LBP a dit :

Dix ans après, comment réactualiserions-nous le concept du SMX-25 ?

Du radar plan issu de celui des FDI pour compenser le positionnement plus bas des aériens ? 

Un 40 mm CTA dans le massif ?

Des MICA NG VL avec leur portée augmentée ? 

La gestion de Remote Carrier/killer drone ?

Une vitesse de pointe moins élevée ?

La Navy est revenue de ce besoin de grande vitesse et la MN n'en est pas Fan non plus :

Est-ce que la carène type VSV ne permettrait pas une solution de type FLF/FDI au niveau propulsion en permettant de n'avoir que du diesel mais quand même une vitesse max autour de 25 Nds.

Modifié par BPCs
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il y a une heure, BPCs a dit :

Dix ans après, comment réactualiserions-nous le concept du SMX-25 ?

Du radar plan issu de celui des FDI pour compenser le positionnement plus bas des aériens ? 

Un 40 mm CTA dans le massif ?

Des MICA NG VL avec leur portée augmentée ? 

Une vitesse de pointe moins élevée ?

La Navy est revenue de ce besoin de grande vitesse et la MN n'en est pas Fan non plus :

Est-ce que la carène type VSV ne permettrait pas une solution de type FLF/FDI au niveau propulsion en permettant de n'avoir que du diesel mais quand même une vitesse max autour de 25 Nds.

Déjà une version plus petite pour faire du renseignement serait une base pour un Retex (500t)

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2 minutes ago, LBP said:

Déjà une version plus petite pour faire du renseignement serait une base pour un Retex (500t)

Plus petit c'est trop petit ... le SMX-25 n'est déjà pas bien gros ... la forme VSV ... réduisant considérablement le volume intérieur ... meme si l'engin semble long.

Ici on est à 3000t en plongée ... en surface ca doit faire pas mal moins ... soit dans les cotes d'une corvette.

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il y a 4 minutes, g4lly a dit :

Plus petit c'est trop petit ... le SMX-25 n'est déjà pas bien gros ... la forme VSV ... réduisant considérablement le volume intérieur ... meme si l'engin semble long.

Ici on est à 3000t en plongée ... en surface ca doit faire pas mal moins ... soit dans les cotes d'une corvette.

Il y a un gros flou sur le déplacement :  j'étais plus un peu au-dessous de 3000t en surface et un peu plus de 4000t en plongée.

Après si on veut garder une tenue de mer potable en surface, il ne faut pas qu'il soit trop petit :

Le Surcouf roulait de trop apparemment...

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Le 14/05/2020 à 10:23, Fusilier a dit :

Je confirme, en surface un soum ça roule ^_^ 

Là on parle d'un submersible et pas d'un soum.

Et d'ailleurs le roulis gênait apparemment plus pour le pointage transverse de la grosse tourelle double de 203mm.

surcou10.jpg

Car à côté de cela, le Surcouf a escorté plusieurs convois dans l'Atlantique nord sous pavillon FNFL.
 

Citation

 

Le 27 juillet 1940, il est transféré aux Forces Navales Françaises Libre (FNFL). Il est alors réarmé, avant de partir s'entraîner dans la rivière Clyde. En avril 1941, il est avarié par la Luftwaffe à Devonport.

Le Surcouf escorte ensuite des convois sur l'Atlantique. Dans la nuit du 24 décembre 1941, il participe à l'opération de ralliement de Saint Pierre et Miquelon à la France Libre.

Le Surcouf quitte Halifax le 2 février 1942, en route vers Tahiti et la Nouvelle Calédonie, via les Bermudes. La brutale entrée en guerre des États Unis et du Japon le 7 décembre 1941 a ouvert au croiseur sous-marin des espaces maritimes vierges de toute aviation. La guerre de course pour laquelle il a été conçu aller pouvoir commencer...

...

Sous pavillon FNFL, le Surcouf a effectué 15 raids, 15 patrouilles, 5 escortes de convois et couvert 35 000 milles.

 

http://netmarine.net/g/bat/surcouf/histoire.htm

Modifié par BPCs
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Il y a 2 heures, BPCs a dit :

Du radar plan issu de celui des FDI pour compenser le positionnement plus bas des aériens ? 

Un 40 mm CTA dans le massif ?

Des MICA NG VL avec leur portée augmentée ?

Le navire étant bas sur l'eau j'aurai plutôt imaginé un radar assez léger mais sur un mat télescopique.

Une solution sur étagère genre Thalès NS50. Léger, multifonction, 4D AESA

L'avantage du concept est de reposer sur des solutions matures, pas de rupture technologique en soit. Si un client le veut Naval group peut le remettre à l'ordre du jour et le sortir rapidement

Modifié par clem200
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Il y a 1 heure, clem200 a dit :

Une solution sur étagère genre Thalès NS50. Léger, multifonction, 4D AESA

spacer.png

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2018/euronaval-2018/6610-euronaval-2018-thales-launches-the-ns50-4d-aesa-radar.html

4d avec la fonction guidage moyenne portée et 180 km+ « achacher »?

Thales ne pousse pas pour équiper les EPC avec son bidule et concurrencer le Kronos annoncé ?

Sinon en panneaux fixes «légers » chez Thales, il y a le SM400 mais j’ai l’impression que c’est la famille apar pour armement américain.

spacer.png

Enfin, léger, pas sûr...

Modifié par Hirondelle
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  • 1 year later...

Les Russes proposent un OPV submersible basé sur la classe Whiskey.

russia-768x421.png

Citation

Named Sentry (Border and Offshore Submersible Sentry, BOSS), the concept is intended for foreign clients, according to Rubin.

Offshore patrol vessels are relatively inexpensive, which makes them affordable for countries with constrained budgets. Their operation is profitable because they can be used to prevent illegal trade, poaching and other law infringements. Ships of this type are multi-functional and can be used as patrol ships, and as rescue or research vessels as well. Equipment for the new ship comes mostly from surface ships and aircraft and is commercially available, the company said.

As explained, the ability to dive allows the ship to carry out discreet surveillance operations and evade harsh weather conditions without aborting the mission.

A submersible ship can be used as a submarine, for intelligence, surveillance & reconnaissance (ISR), as well as other missions. Seabed research capability of the submersible patrol ship would be wider than those of a surface ship.

It can also serve as an inexpensive training vessel to give crews seagoing experience and prepare the infrastructure before purchasing traditional submarines at a later stage.

In its architecture and outline, the ship resembles the Soviet Union’s Whiskey-class diesel-electric attack submarines (Project 613). Basic parameters are also much the same, with the surface displacement of around 1,000 tons, overall length of 60 to 70 metres depending on the configuration, and the crew of up to 42 people including the boarding team.

There will be large pressure-proof containers that can be used to store rigid hull inflatable boats (RHIBs) or unmanned aerial vehicles (UAVs). The latter’s launch sequence will be automated, not requiring the presence of people on the ship’s open deck.

The ship can be fitted with torpedoes, small guided missiles and autocannon.

https://www.navaltoday.com/2021/04/16/russia-develops-submersible-patrol-ship/

Il n'y avait pas moyen de faire pareil en proposant un SMX-25 low end de 1000t, qui aurait profité de l'efficience de la coque VSV pour obtenir les 22-23 Nds de nos futurs PO sans recourir à une couteuse TAG ?

 

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  • 2 years later...

combat-support-multipurpose-USV-770x410.Une reprise du concept de navire submersible par les japonais pour un Combat support multipurpose USV

Citation

Combat support multipurpose USVs are large unmanned surface vessels (USVs) that deal with enemy naval vessels and submarines in support of manned vessels. It can be operated autonomously or remotely from a land-based control facility (remote bridge) via satellite communications, and furthermore, it aims to automatically operate in rough weather and respond to malfunctions. It is also intended to share operational data and other information with other USVs in order to conduct coordinated activities.

The USV will seek to replace payloads (mission module) such as sensors, anti-ship missiles, and torpedoes, depending on the mission. The USV also aims to evade enemy threats by submerging itself in the water. The research will be conducted from FY2024 to FY2027, and in In parallel, tests will be conducted from FY2026 to FY2030.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/10/here-are-some-of-the-future-naval-systems-japan-is-working-on/

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  • BPCs changed the title to SMX-25 de Naval Group et autres navires submersibles

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