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Philippe Top-Force

Situations Outre-Manche, forces aéromobiles et perspectives britanniques

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il y a 12 stations avec 2 helicopteres chacuns, donc entre 28-40 on peut suppose (grand minimum-grand maximum). A ce que je sache il n y a pas de plan de ferme une des ces stations ou de reduire le nombre de helico par station.

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Peut etre deja poste mais je ne l'ai pas vu.

Le manque de pilotes qualifies sur WAH-64 pourrait affecter la dispo des helicopteres en Afghanistan.

Despite a Ministry of Defence promise that the Apache fleet would be fully manned with 120 aircrew by this year it can be disclosed that only 68 are available.

Figures obtained in a Parliamentary Question by the Tories have also shown that there are shortages of pilots across the Army, Navy and RAF.

The issue is becoming a serious concern for commanders as they seek to boost the lack of helicopters for the 8,300 British troops in Afghanistan. Soldiers are being increasingly subjected to the risk of roadside bombs because there is insufficient air lift.

Liam Fox, the shadow defence secretary, said: "At a time when helicopters are needed in Afghanistan the most, it is worrying to learn that helicopters crews are undermanned. It is even more distressing to learn that pilots are missing out on vital training so that they are able to be deployed effectively.

"This is yet more evidence of the overstretch and retention crisis that our Armed Forces are facing."

The Apache crews, which consist of a pilot and gunner, are already under huge pressure because of the shortage in replacements. The crews are doing two-month tours twice a year, flying under constant threat of enemy fire.

With 68 fully trained crews there are just enough to keep the eight Apaches in Helmand flying but any further drop would cause serious difficulties. As it is, the MoD has only been able to deploy just one extra Apache to Helmand to reinforce the mission that has almost tripled in size since the first eight helicopters went out in 2006.

http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/defence/4980541/Apache-pilot-shortfall-threatens-frontline.html

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Joseph H nous relate dans le n°50 de DSI que UK pourrait bien abandonner l'option de modernisation de ses 33 Puma et de ses Sea King. Selon le DE&S l'achat de H neuf pourrait s'avérer préférable.

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http://www.lefigaro.fr/international/2009/07/20/01003-20090720ARTFIG00220-afghanistanmalaise-dans-l-armeebritannique-.php

Alors qu'un 17e soldat britannique vient de perdre la vie pour le seul mois de juillet en Afghanistan, le gouvernement de Gordon Brown est accusé par une partie de la classe politique de ne pas investir suffisamment dans le matériel militaire.

Une «honte pour la nation». Tels sont les mots employés par les rédacteurs du dernier rapport de la United Kingdom National Defense Association (UKNDA) pour décrire le manque d'hélicoptères mis à disposition pour les troupes britanniques en Afghanistan. Tous les jours en Grande-Bretagne, une nouvelle voix s'élève contre le refus du gouvernement d'augmenter les moyens de l'armée. Dimanche, c'est John Hutton, l'ancien ministre de la Défense, qui s'est exprimé pour la première fois depuis sa démission le mois dernier. Il explique dans le Sunday Times que «quand il s'agit du nombre d'hommes ou d'équipement, il est absolument essentiel que les hommes politiques écoutent les conseils des militaires. Les politiques ne doivent pas se transformer en généraux en fauteuil». Un sondage du journal révèle d'ail­leurs que selon 60 % des Britanniques, Gordon Brown mène une guerre «bon marché».

Le débat s'est concentré en grande partie sur la pénurie d'hélicoptères. L'armée dispose de moins de 30 appareils pour 5 000 soldats concentrés dans la province d'Helmand, dans le sud de l'Afghanistan, où les Britanniques ont lancé leur plus importante offensive, l'opération «griffe de panthère». Des hélicoptères auraient permis de sauver la vie de soldats patrouil­lant sur les routes alors que 185 boys ont trouvé la mort depuis le début du conflit. La qualité des appareils est aussi mise en cause.

Selon l'ancien chef d'état-major lord Guthrie, il existe des pressions politiques pour favoriser les fabricants britanniques même si l'équipement est inférieur : «Les ministres doivent acheter britannique à tout prix.» Selon The Observer, le gouvernement aurait refusé en 2007 l'offre de la société américaine Sikorsky de livrer 60 Black Hawks dont 30 seraient déjà en Afghanistan aujourd'hui si le contrat avait été passé. L'opération aurait coûté moins de 500 millions de livres sterling. Au lieu de cela, le ministère de la Défense a commandé à la compagnie britannico-italienne Agusta Westland 62 nouveaux Lynx pour 1 milliard de livres qui ne seront disponibles qu'en 2014. Toujours selon le journal, il n'y a pas moins de deux semaines, le ministère de la Défense aurait à nouveau rejeté des avances de la société américaine au profit de la compagnie, en partie britannique, Eurocopter, filiale d'EADS. Sikorsky aurait proposé de fournir 60 Black Hawks dont le premier aurait pu être livré l'année prochaine.

Les coups bas s'accumulent

La situation s'est tellement envenimée sur le front politique que Peter Mandelson a dû calmer le jeu. Le nouveau premier secrétaire d'État et bras droit de Gordon Brown aurait demandé au ministère de la Défense de faire front uni avec l'armée alors que les coups bas se sont accumulés récemment. Provocation ou non, c'est à bord d'un hélicoptère emprunté aux Américains que l'actuel chef de l'état-major Richard Dannatt a sillonné l'Afghanistan la semaine dernière.

Le général a ensuite affirmé haut et fort dans la presse qu'il «manquait d'hommes et d'équipement militaire». Des déclarations publiques mal vécues par le ministère de la Défense, qui aurait laissé filtré que Dannatt jouait des jeux politiques, convoitant un poste au sein d'un prochain gouvernement conservateur. Il a aussi circulé que Dannatt, qui quitte son poste dans un mois, aurait comme projet d'écrire ses Mémoires et qu'il songe d'ores et déjà à les étoffer. Des calomnies non nécessaires selon Peter Mandelson qui aurait donc tapé du poing sur la table et demandé un retour à l'ordre aux travaillistes, afin de ne pas décrédibiliser l'image de l'armée. La méthode de Richard Dannatt a toutefois, elle aussi, été critiquée. L'ancien ministre de la Défense conservateur Malcolm Rifkind a considéré «dangereux qu'un haut gradé critique ouvertement le gouvernement».

Au-delà de la querelle politique subsiste l'épineux dilemme économique pour le gouvernement. Il consacre aujourd'hui 2 % de son PIB à la Défense. Le rapport UKNDA, qui a consulté de nombreux experts, affirme qu'il faudrait atteindre 3 %, voire 3,5 % du PIB pour que la Grande-Bretagne assure «son indépendance, sa sécurité et sa prospérité». Ce, dans un pays frappé de plein fouet par la récession et où l'heure est plutôt aux restrictions budgétaires.

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Jean-Marc Tanguy en parle aussi dans son blog Mamouth, ici et dont voici un passage qui pourrait aussi nous faire réflèchir.

http://lemamouth.blogspot.com/2009/07/la-presse-senflamme-pour-les.html

La presse tire à boulets rouges sur l'insuffisance des moyens déployés sur place : 10 malheureux Chinooks (on aimerait en n'avoir que la moitié, de ce côté-ci de la Manche), cinq Sea Kings et 8 Apache soit 23 hélicoptères. Insuffisant pour mener les opérations en cours dans les provinces de Kandahar et Helmand, au point que les CH-47 néerlandais et australiens basés à KAF ont dû être engagés pour transporter des soldats britanniques. Et évidemment, il a fallu faire appel aux moyens américains, eux aussi déjà engagés dans une opération de grande ampleur

A comparer à nous, on est "des joueurs petits bras" là-bas.

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en fait non, on ne joue tellement pas dans la même cour, qu'en fait on peut se demander si on joue au même jeu... J'en ris mais ça donne envie de pleurer...

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Un Chinook reconstruit à partir de deux autres a ainsi fait la "une" du Western Morning News : depuis 2003, l'engin vole avec une pointe avant découpée d'un Chinook crashé à Oman en 1999, et l'arrière est le reliquat d'un CH-47 capturé aux Argentins en 1982. La dèche comme on dit chez nous, même si aéronautiquement, cela ne présente pas forcément de problèmes particuliers

ce passage la choque un peu  :O découper des bouts d'hélicos pour en refaire ca me fait penser aux fabriquants d'armes de la frontière pakistanaise qui avec 2 bouts de métal te font un mortier

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en fait non, on ne joue tellement pas dans la même cour, qu'en fait on peut se demander si on joue au même jeu... J'en ris mais ça donne envie de pleurer...

C'est vrai que 3 malheureux HdM pour 6 ou 8 compagnies de combat c'est pas bien lourd ...

Quelques détail sur l'helitransport dans le helmand http://defenceoftherealm.blogspot.com/2009/07/in-class-of-its-own.html

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Sur BBC World News ils ont montré les échanges verbaux très vigoureux et un passage de G. Brown devant ce qui ressemblait à une commission parlementaire, c'était chaud !!!!

Et les journalistes qui balancent que les US Marines disposent de près de 200 voilues tournantes pour leurs opérations, ça calme et ça énerve....

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Oui, ils sont en plein dans leur bosse budgétaire et en plus, ils ont des opérations autrement plus importantes que nous en Irak (avait) et Afghanistan dont le collectif budgétaire est insuffisant.

De plus, ils ne peuvent se dégager des engagements pris sur l'Eurofighter, le F35 (au moins, ils les auront comme les 6 T45, sans doute 7/8 SSN Astute quand même et 2 CVF)

Comme il faut bien économiser quelque part, c'est sur le MCO qui en plus a explosé avec les opérations.

Est-ce que le malheur des autres fait notre bonheur?

Malheur, corde sensible, bon communiquant et lobbying qu'ils exagèrent aussi pour faire craquer le politique.

En plus Sikorsky fait le forcing pour placer des HM.

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http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/defence/6012118/Too-little-parking-to-boost-Afghanistan-helicopter-numbers.html

They have promised to add to the fewer than 30 helicopters that are there, starting with Merlins, the last of which returned from Iraq yesterday.

However, Air Cdre Falla warned that there were logistical constraints.

“There is this cry for more helicopters,” he said. “Where are you going to park them? Because they all have to park somewhere. It’s quite a small place we are flying in. There is pressure on space and you have to be careful in deploying extra helicopters.”

British troops in Helmand have the use of 10 Chinooks and five Lynxes while US forces in Afghanistan have access to more than 100 Chinooks. The British often borrow US helicopters, but the American aircraft may also be limiting the scope for British deployments.

“We talk about America having lots of helicopters; they have to park somewhere,” Air Cdre Falla said. More helicopters also meant more ground crews and transport planes to carry parts, he said. An increase in the fleet could only be gradual.

British forces operate from two main bases in the country, Camp Bastion and Kandahar Air Station. Camp Bastion’s runway is dominated by a US fleet which is operated “inefficiently” according to some British commanders. A second tarmac runway is due to be completed this year. At Kandahar, another parking area will soon be required and will be complicated by the need for protection from regular Taliban rocket attacks.

The number of British helicopters that can be sent to Afghanistan is also limited because no more than 25 per cent of the total can be on operations at one time, it was disclosed. The others are being serviced or used for training in the UK.

Air Cdre Falla said: “When you get a headline saying there are more helicopters in Hampshire than Helmand, there might well be, but there’s a bloody good reason for that.”

Just six of the fleet of 28 Merlins will be in Afghanistan at any one time. Bob Ainsworth, the Defence Secretary, indicated that they would not be armour-plated, despite pilots telling The Daily Telegraph that a lack of protection from bullets and rocket-propelled grenades would endanger the lives of passengers and crew. He said he was confident the helicopters were “perfectly capable of the job”. He added: “We can’t compete with America. People need to accept we are part of a coalition. We share their helicopters and they share ours.”

It was also confirmed that eight Chinooks grounded by computer problems since 2001 will be in service next year but only two will be in Afghanistan at any one time.

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JMT en parlait dans son blog, le MoD le communique ce jour http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/TrainingAndAdventure/RafHelicopterCrewsPrepareForAfghanistan.htm

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RAF helicopter crews prepare for Afghanistan

A Training and Adventure news article

25 Aug 09

The Merlin Helicopter Force has commenced a four-month training exercise in the United States as the final stage of preparation for its end-of-year deployment to Afghanistan

The Merlins, from RAF Benson in Oxfordshire, will provide essential support to ground operations, increasing the capacity of UK helicopter lift in Afghanistan by a further 25 per cent.

The training exercise in the US, Exercise Merlin Vortex, is preparing crews for the unique challenges of the Afghan environment such as the 'hot and high' conditions and constant threats they will face on a daily basis.

With temperatures soaring to 50C and rarely dropping below 35C at night the 'hot' part of the training requirement is met in the US desert, along with the opportunity to test landing in dusty conditions.

'High' training comes in the form of mountain ranges of varying heights which, with the high temperatures, means the environment allows the Merlin to operate to the limit of its capabilities, providing outstanding preparation for deployment to Afghanistan

Image IPB

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Sources: Magazine of Defence Equipment & Support, août 2009.

http://www.mod.uk/NR/rdonlyres/E8038A9F-8DB8-48B7-9AFD-D6016CBD634E/0/desider_16_august09b.pdf

• Merlins will re-deploy from Iraq to Afghanistan from the end of this year. Earlier deployment is not possible as Merlin crews must be adequately trained to operate in the challenging conditions of Afghanistan.

• DE&S is involved in converting eight Chinook Mk3 helicopters to a support helicopter role. Three will be available for training by the end of this year, allowing the fi rst increase in deployed Chinook numbers from summer 2010.

• Six new Merlin helicopters have been bought from Denmark at around £175 million. These are all now in service, increasing the size of the Merlin fl eet by 25 per cent.

• New rotor blades have been fi tted to some Sea King Mk4s , which are performing very well in Afghanistan. Around £140 million is putting more powerful T800 engines into 22 Lynx Mk9 helicopters which, for the first time, will mean that there is a year-round capability from this October.

• Since November 2006 the number of Apache and Chinook fl ying hours available each month to commanders in southern Afghanistan has risen by 42 per cent and 50 per cent.

• 15 Chinooks are currently fi tted with the improved 714 engine.

£128 million will fi t the rest of the Chinook fl eet, increasing their ability to operate in the ‘hot and high’ conditions of Afghanistan and providing important fl ight safety benefi ts. This programme will start to deliver effect from 2012, with all helicopters fi tted by 2014.

• The MOD will spend around £3.5 billion on 120 new helicopters over the next ten years and £2.5 billion on upgrading 200 more. We also lease 67 helicopters at a cost of £50 million per year.

• Puma medium support helicopters will be upgraded with new engines and modern avionics.

• New procurement programmes include the Future Medium Helicopter which will, on current plans, start to replace the Sea King Mk4 and Puma from 2017 and 2022 respectively.

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Londres/Oxford, le 29  septembre  2009

Le 18 septembre, Eurocopter UK Ltd. et le ministère de la Défense britannique ont signé un contrat en vue de prolonger la durée de vie de 28 hélicoptères Puma Mk1 de la Royal Air Force (RAF). Les Pumas modernisés, dont l’appellation sera désormais Puma HC Mk2, pourront ainsi offrir des moyens opérationnels et des performances sensiblement accrus, et ainsi rester en service jusqu’en 2022 au moins. Évaluées à 250 millions d’euros, les livraisons prévues au contrat devraient être terminées d’ici décembre 2014.

Ce programme porte sur des modernisations complètes comprenant l’installation de nouveaux moteurs Turbomeca Makila 1A1, d’un cockpit en verre, de nouveaux systèmes de communications, de navigation et de défense, ainsi que d’un pilote automatique numérique. Les performances et la charge utile des hélicoptères Puma HC MK2 seront sensiblement accrues, notamment en haute altitude et à des températures élevées. Élément majeur de la flotte d’hélicoptères de moyen tonnage de la Royal Air Force, le Puma continue à jouer un rôle capital sur différents théâtres d’opération grâce à une très grande disponibilité

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http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/EquipmentAndLogistics/40PerCentIncreaseInUkMilitaryHelicopterCapability.htm

Today's announcement builds on the substantial progress that has already been made this year to improve helicopter capability. Improvements include:

an increase in helicopter flying hours (which is what commanders use to plan) of 95 per cent

an upgrade to Lynx helicopter engines

the first Merlin helicopters deployed to Afghanistan

a £408m upgrade to the existing Chinook fleet with new engines and part-digitised cockpits

a £300m upgrade to the Puma fleet to extend its service until at least 2022

the first of eight converted Chinook Mk3 aircraft delivered into service.

This is part of a £6bn programme of investment over the next decade.

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La Grande-Bretagne dispose de 40 hélicoptères de transport lourds, plus huit en transformation pour mise en service en 2010. Elle dispose de 82 hélicoptères de transport moyen dont 27 SAR et 197 hélicoptères de transport légers.

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Mauvaises nouvelles et réductions en vue. http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/politics/7943247/Helicopters-to-be-scrapped-amid-defence-spending-cuts.html

Although he did not mention specific proposals, a leaked internal Ministry of Defence memo sets out demands for £3.96 billion of savings across the so-called rotary wing fleets operated by the Royal Navy, Army and RAF.

Options outlined in the document include scrapping the entire £1.7 billion fleet of 62 new Lynx Wildcats for the Navy and Army, phasing out the Navy and RAF's Sea Kings and the ''deletion'' of the RAF's Puma helicopter, according to London's Evening Standard.

Other scenarios could see numbers of Chinooks, Merlins or Apaches reduced, the Evening Standard reported.

The provision of helicopters for British forces serving in Iraq and Afghanistan has been a politically charged issue.

The Ministry of Defence refused to comment on the report.

A spokesman said: ''The future configuration of our Armed Forces will be based on the findings of the Strategic Defence and Security Review which is under way.

''Final decisions will depend on the outcome of the SDSR and discussions with the service chiefs. Until the review concludes, speculation about its conclusion is entirely unfounded.''

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Mauvaises nouvelles et réductions en vue: pas réjouissant en effet.  Surtout si contagion généralisée

Paradoxal que ce soit un gouvernement conservateur qui lance ce genre de rationalisation, après plusieurs gouvernements travaillistes "dépensiesr", dans la "coopération" avec les US

Cela ira t il dans le sens d'un renforcement des coopérations européennes ? Ce serait paradoxal aussi, avec des conservateurs ...

Cela "rapprocherait"  un peu les capacités aéromobiles de GB de celles de la France ... maigre consolation, surtout qu'ils auront encore des "réserves"

A suivre attentivement

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Other scenarios could see  of ...reduced, the Evening Standard reported.

On a l'impression qu' ils sont au stade de l'élaboration de scénario maximalistes pour chaque composante :

On a eu les avions,maintenant les Helico demain les bateaux

Et ensuite il y aura un arbitrage en fonction des priorités stratégiques

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On envisage aussi de regrouper le parc de Merlin, dont les 28 de la RAF iraient vers les 42 dont révalorisés de la RN.http://www.air-defense.net/forum/index.php/topic,438.msg457237.html#msg457237 la RAF ne gardant que les Chinook.

En attendant, en Helmand les britanniques ont une Joint Helicopter Force http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/EquipmentAndLogistics/JointHelicopterForceKeepsThingsMovingInAfghanistan.htm armées par la British Army (Lynx/Apache) Royal Navy (Merlin/Sea King Commando) Royal Air Force (Chinook et Merlin) http://www.raf.mod.uk/rafoperationalupdate/opsupdate/opsupdatejul2010.cfm.Les 3 armes ne rechinent pas. :lol:

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