Philippe Top-Force

[Le monde des opérateurs du H225M/EC 725 Caracal]

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"Paris, qui ne croit plus à la sincérité de Varsovie, notamment du ministre de la Défense, ex-vice-président du PiS (Droit et justice), Antoni Macierewicz, n'ira pas défendre les programmes français actuellement en compétition en Pologne. Notamment celui pour la fourniture de sous-marins à la marine polonaise alors même qu'Antoni  Macierewicz était intéressé par le Scalp naval. Paris ne croit plus en ses chances en Pologne après le comportement "indélicat" de Varsovie. "Il n'est pas raisonnable de penser qu'il peut se passer quelque chose de positif dans ce contexte-là", affirment des sources françaises proches du dossier."

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/helicopteres-pourquoi-la-pologne-se-moque-vraiment-de-la-france-605911.html

On connait "les sources proches du dossier" à la sauce Michel Cabirol ;-)

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4 hours ago, judi said:

Le SAMP/T avait perdu la compétition face au Patriot il me semble. Il n'y avait pas eu d'annonces comme quoi il était vainqueur et finalement le Patriot remportait la mise. D'ailleurs, ils (les Polonais) voulaient même remettre en question l e choix du Patriot en relançant l'offre. En revanche, je ne sais s'il s'agissait juste d'une déclaration pour avoir plus de poids dans les négociations ou d'une réelle volonté politique. 

Courant septembre il semblait que la Pologne souhaitait toujours acheter du Patriot même si les détails étaient pas connu. A priori les polonais craigne les Iskander et missile équivalent et voudrait que les USA leur vende de quoi s'en prémunir, et veulent un systeme qui n'est pas encore en production ... il aurait aussi proposé de coproduire des éléments ... Sur les source défense sur internet on trouve meme une demande d'info sur MEADS et une veille 360°.

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In light of recent statements regarding the status of the multirole helicopter tender in Poland, Airbus Helicopters feels the need to refute a number of misleading allegations reported in the media. It is our belief that Polish citizens and the Polish armed forces deserve full transparency on the tender process in which Airbus Helicopters and Airbus Group have been fully committed over the last four years. 

The decision to break the offset negotiation process was made unilaterally by the Polish Ministry of Development on October 4th. The Ministry stated that this decision was made because Airbus Helicopters’ offset proposal allegedly did not meet the essential security interests of Poland. 

In April 2015, Poland selected Airbus Helicopters’ offer for the modernization of its multirole helicopter fleet. This proposal encompassed both the deliveries of H225M Caracal helicopters and the associated offset offer (industrial activity in Poland). Airbus Helicopters was chosen as the sole offer fully compliant with the demanding Ministry of Defence requirements, including the transfer of high-level technology deemed essential to guarantee the essential security of interests in Poland. 

Airbus Helicopters strongly refutes some allegations reported in media that it has carried out this negotiation process in bad faith. On September 30th, four days before the Ministry of Development’s decision, Airbus Helicopters accepted to extend the validity of its offer at the request of the Ministry of Defence until November 30th. In spite of a slow negotiation process initiated with the Ministry of Development in September 2015, Airbus Helicopters has remained fully committed to finding an agreement with Poland: 

Our offset offer would have generated more value in Poland than the revenues that would have been generated for Airbus Helicopters through the helicopter supply contract.

Out of a global Airbus Group ambition to create 6000 jobs in Poland, the Airbus Helicopters project would have led to the creation of 3800 jobs, including 1250 direct employments mainly in Lodz, Radom and Deblin.

In a letter dated October 3rd, Airbus Helicopters proposed new concessions in order to reach the agreement, in the best interest of both parties.

Airbus Helicopters deeply regrets this decision and would like to provide full clarity about the content of its offset proposal.

Offset value 

Airbus Helicopters confirms that it offered offset contract above the net value of the supply contract for 50 Caracals, which was evaluated at PLN 10,8 Bn. This would have been the real cost for Poland, and the real turnover for Airbus Helicopters.

The Ministry of Development required Airbus Helicopters not only to compensate this value through offset, but also to compensate an additional 23% corresponding to Polish VAT, to stay in Poland, leading to a total offset value of PLN 13,4 Bn.

Although compensation of a value added tax through offset is not standard practice, Airbus Helicopters agreed to compensate this gross value.

Preserving the essential security interests of the Polish State 

Airbus Helicopters’ offer included among others 45 transfers of technologies answering to requirements specified by the Ministry of Defence and the Ministry of Development in the tender as serving the essential strategic security interests of the Polish State.

Our offset offer would have provided Poland with at least 30 years of activity for state-owned Polish companies through multiple industrial projects preserving Poland’s essential security interests, such as:

o   State-owned helicopter manufacturing facilities for Poland and the export market.

o   Full helicopter maintenance, repair and overhaul capabilities.

o   Transfer of source codes, licences, together with granted rights to modernize helicopters and their systems. 

Our offset offer included the direct involvement of 28 major international aerospace companies transferring their technology and know-how to the Polish industry.

Our offset offer would have transformed WZL1 company, a state-owned company belonging to Polish Defence Group PGZ and currently in charge of maintaining old-generation Russian helicopters, into a world-class helicopter industrial centre with capabilities ranging from full assembly line, systems production, maintenance, overhaul and modernization capabilities, serving the needs of both Poland and the international market.

Full Assembly Line in WZL1 

In its offer, Airbus Helicopters agreed to establish the first state-owned helicopter plant in Poland with WZL1 company, and in which Poland would have had a 90% stake.

Airbus Helicopters offered a full H225M Caracal assembly line mirroring the capabilities of the existing French facility. This would have allowed the production of helicopters both for the domestic and the export markets, as well as a growth potential to produce other helicopter types in the future. Our offer included a firm commitment to deliver helicopters from WZL1 to the export market. It is therefore misleading to compare this project to a mere “painting shop”.

As part of our offer, a minimum of 50 H225 helicopters would have been fully produced in Poland. Taking into account the time needed to transfer technology in country, and in order to comply with the urgent operational requirements of the Polish armed forces, an initial batch of helicopters would have been assembled in France, by Polish workers from WZL1. This would have ensured the proper transfer of skills, know-how and technology to Poland.

New projects requested by the Ministry of Development 

Airbus Helicopters has presented Poland with a global offer preserving the security interests of the country, in line with offset regulations.

Independently from the Caracal Full Assembly Line that would have been established in Lodz, Airbus Helicopters offered Poland the creation of an additional and new production plant dedicated to the manufacturing of rotor and transmission complex parts for the full range of existing and future Airbus Helicopters products. The initial investment represented 370 Million PLN. Over 10 years, this project would have generated a turnover of 1.7 billion PLN and more than 200 Million PLN per year beyond this period. This outstanding project was rejected from the offset proposal by the Ministry of Development.

In August 2016, new requirements were introduced by the Ministry of Development. Airbus Helicopters acknowledged that it was impossible to include some of these new projects in particular as they were not compliant with EU regulations governing the tender.

Many statements have been made regarding the ability of other competitors to better serve the interests of Poland. Airbus Helicopters would like to make the following comments on the matter: 

There is no Polish state-owned helicopter manufacturer in Poland. All established facilities are fully-owned by their foreign parent companies and are the result of a different industrial approach. PZL Swidnik is a Leonardo company, while PZL Mielec is a Sikorsky / Lockheed Martin company. Airbus Helicopters would have been the first and only helicopter company to meet Poland’s ambitions to develop a state-owned rotorcraft manufacturing capability.

All competitors in the tender went through the same demanding nearly three-years process: request for information, sessions of technical dialogue and request for proposal. The two other competitors did not submit compliant offers.

Despite all the communication done by Sikorsky / Lockheed Martin and Leonardo since the selection of the Caracal, Airbus Helicopters remains the only company having made the effort to fully comply with the Ministry of Defence and Ministry of Development requirements in its offer.

The offer from Airbus Helicopters was the only one bringing additional employment, high-end technologies, while truly supporting the development of the state-owned Polish industry and securing a significant growth potential for future activities within the next decades.

Airbus Helicopters stands ready to provide all the supporting information deemed necessary to clear any doubts or misinterpretations about the content of its proposal.

 Guillaume Faury, Airbus Helicopters CEO

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Il y a 6 heures, floflo7886 a dit :

"On connait "les sources proches du dossier" à la sauce Michel Cabirol ;-)

Moi pas, quelles sont elles ?

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Il y a 8 heures, floflo7886 a dit :

"Paris, qui ne croit plus à la sincérité de Varsovie, notamment du ministre de la Défense, ex-vice-président du PiS (Droit et justice), Antoni Macierewicz, n'ira pas défendre les programmes français actuellement en compétition en Pologne. Notamment celui pour la fourniture de sous-marins à la marine polonaise alors même qu'Antoni  Macierewicz était intéressé par le Scalp naval. Paris ne croit plus en ses chances en Pologne après le comportement "indélicat" de Varsovie. "Il n'est pas raisonnable de penser qu'il peut se passer quelque chose de positif dans ce contexte-là", affirment des sources françaises proches du dossier."

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/helicopteres-pourquoi-la-pologne-se-moque-vraiment-de-la-france-605911.html

On connait "les sources proches du dossier" à la sauce Michel Cabirol ;-)

L'article précise un point supplémentaire :

"Au sein du gouvernement, on pousse même le constructeur européen à engager une procédure juridique pour demander des dommages et intérêts à la Pologne. "Il est très largement fondé à le faire, assurent ces mêmes sources. La société peut réclamer son dû de juste droit. C'est facile à plaider à Bruxelles". Il est vrai qu'Airbus Helicopters avait déjà commencé à fabriquer plus d'une quinzaine de Caracal pour débuter les livraisons dès 2017 conformément aux exigences de l'appel d'offres. Il a également beaucoup investi pour satisfaire les exigences de la Pologne."

Ça va un peu plus loin que la simple négociation arrêtée avant signature du contrat...

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En attendant, on a quinze Caracal plus ou moins achevés qui attendent sur la chaîne.

Des volontaires ?

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Commences à fabriquer c'est pas forcément mis sur chaîne d'assemblage. Ca peut être commencé à fabriquer des BTP et autres sous ensembles réutilisables sur H225 civils ou autres

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DGA a envoyé une lettre au ministère de la défense. Délégation polonaise a  EURONAVAL 2016 perd le statut d'une délégation officielle. Pas de hôtel, voiture, assistant,réunions officielles.

f5e1ff5c0294c077gen.jpg

 

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il y a 1 minute, LunchTime a dit :

DGA a envoyé une lettre au ministère de la défense. Délégation polonaise a  EURONAVAL 2016 perd le statut d'une délégation officielle. Pas de hôtel, voiture, assistant, réunions officielles.

Merci pour ces infos Lunch Time. Puisque tu as l'air d'être polonais, la question fait-elle autant de bruit en Pologne qu'en France ? Et quel est l'avis de la population en ce qui concerne ce différend entre les deux pays ?

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Le coup d'Euronaval ressemble encore à une petite vengeance mesquine. Mais après tout, qui ne le fait pas après ce genre de camouflet ? Et puis bon, ils nous ont bien cherché sur ce coup.

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Ca dépend, Airbus Helicopters en fabrique ?

Oh un Mil Mi-24 avec le moteur tournant ! :chirolp_iei:

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c'est une mise en bouche.

Au fait, on a pas besoin de quelques caracal pour nous ?

edit: on en a seulement une vingtaine, les puma se font vieux. on en a encore 75 , et ca chute, on en avait 88 en 2014.

 

 

Edited by zx

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il y a 1 minute, LunchTime a dit :

Si quelqu'un a voté pour PiS Il soutient les décisions du gouvernement. Pour la personne moyenne chaque hélicoptère est similaire. Mais les experts militaires sont choqués. Proposition Airbus était extrêmement bonne et était la dernière chance d'avoir notre propre industrie de l'aviation en Pologne.

Le quotidien  Gazeta Wyborcza a publié l'information que le ministre Maciarewicz est le président de la fondation américaine Friends of Poland. Le deuxième président est le sénateur Alfonse Marcello D'Amato, qui est propriétaire d'une agence de relations publiques Park Strategies employé par la société United Technologies Corporation (donc Sikorsky Aircraft Corporation aussi).

Après la publication le site de Friends of Poland est indisponible.

http://wyborcza.pl/1,75398,20786556,macierewicz-pomylkowy-prezes-niezwykle-tlumaczenia-amerykanskich.html

Au parlement l'opposition veut une commission d'enquête.

 

C'est donc une manip des "amis de", encore une fois. Merci de l'info.

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ca explique pas mal de chose. y a des valises $$$ qui se baladent

Edited by zx

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Sikorsky a acheté PZL Mielec en 2007 (gouvernement PiS), avec des dettes énormes.  Américains ont pris l'usine comme offset (F-16) avec tous les problèmes et promesse non officiel d'achat BH pour l'armée polonaise.  PZL Mielec  a été modernisée et il a produit environ 300 hélicoptères. Mais sans ordres, il sera fermé et production déplacée vers la Turquie. Evidemment il y a sentiment entre l'administration PiS et les Américains.

Peut-être d'autres choses comptent aussi...

 

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Il y a 14 heures, Ciders a dit :

En attendant, on a quinze Caracal plus ou moins achevés qui attendent sur la chaîne.

Des volontaires ?

Surtout "moins achevés" de ce qui se dit.

Des sous-ensembles/structures qui peuvent très bien servir à livrer plus rapidement au Koweit par exemple.

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il y a 4 minutes, Clairon a dit :

En fait les Polonais nous fait un "Mistral gagnant" .....

vu ce qui se passe en Syrie en ce moment je n'ose imaginer ce qui se dirait si nous avions livré les BPC aux soviets

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Je suis presque d'avis de relancer la production de LPH Mistral et de les vendre aux enchères :  a la Russie et a la Pologne (20 %de surtaxe), et usa (10 %  de surtaxe)

Ce n'est qu'une demi plaisanterie

(Accroc a AD meme en vacances)

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Il y a 3 heures, Clairon a dit :

En fait les Polonais nous fait un "Mistral gagnant" .....

Clairon

 

Il y a 13 heures, LunchTime a dit :

Si quelqu'un a voté pour PiS Il soutient les décisions du gouvernement. Pour la personne moyenne chaque hélicoptère est similaire. Mais les experts militaires sont choqués. Proposition Airbus était extrêmement bonne et était la dernière chance d'avoir notre propre industrie de l'aviation en Pologne.

Le quotidien  Gazeta Wyborcza a publié l'information que le ministre Maciarewicz est le président de la fondation américaine Friends of Poland. Le deuxième président est le sénateur Alfonse Marcello D'Amato, qui est propriétaire d'une agence de relations publiques Park Strategies employé par la société United Technologies Corporation (donc Sikorsky Aircraft Corporation aussi).

Après la publication le site de Friends of Poland est indisponible.

http://wyborcza.pl/1,75398,20786556,macierewicz-pomylkowy-prezes-niezwykle-tlumaczenia-amerykanskich.html

Au parlement l'opposition veut une commission d'enquête.

 

 

Il y a 3 heures, floflo7886 a dit :

Surtout "moins achevés" de ce qui se dit.

Des sous-ensembles/structures qui peuvent très bien servir à livrer plus rapidement au Koweit par exemple.

 

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