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Drone aérien


azaazel
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De mémoire les problèmes du GPS c'est près des pôles. Et dans le nombre de satellites "en vue".

Là on est près de l'équateur et le relief ne doit pas être très pénalisant.  :-[

Le GPS c'est du broadcast depuis 20 000km d'altitude, les communication bidirectionnelle c'est 1000 km ;)

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  • 3 weeks later...

http://icas-proceedings.net/ICAS2002/PAPERS/561.PDF

"During the X-31 Vector program the ESTOL

technology (Extreme Short Takeoff and Landing)

has been developed and will be flight

tested. This technique uses very high angles of

attack during takeoff and landing to improve the

performance.

ESTOL might also offer the possibility to improve

the airfield performance of unmanned

combat air vehicles (UCAV). This report investigates

the suitability of ESTOL for UCAV."

"6. Conclusion

The investigation has shown, that ESTOL is an

effective way of improving the landing performance

of UCAV. A necessary requirement

for this is an effective thrust vectoring system. If

vertical speed during touch down is limited by

the landing gear, a shallow approach is advisable,

resulting in a relatively steep nose up attitude.

This increases the effectivity of the thrust

for vertical control, but also requires a special

derotation maneuver for touch down, as long as

the allowable touch down attitude is restricted

by tail clearance."

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Darpa To Demonstrate Unmanned CAS

Aug 12, 2010

http://aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/awst/2010/08/09/AW_08_09_2010_p31-245695.xml&headline=Darpa%20To%20Demonstrate%20Unmanned%20CAS&channel=defense

By Graham Warwick

Compared with the voice communications now used, a direct digital link between controller and aircraft is expected to reduce response time to within 6 min. from 30-60 min. to get a bomb on target from an aircraft orbiting within 30 nm. The “machine-to-machine” link is also expected to reduce errors.

Darpa plans a live-fire demonstration of PCAS at the end of Fiscal 2014 using a Fairchild A-10 modified for optionally manned operation

...

Although PCAS would increase the speed and accuracy of manned close air support, the program’s intent is to unlock the potential for unmanned aircraft to provide persistent CAS...

Planned to be fielded around 2020, the MQ-X would have a high-subsonic speed equivalent to manned aircraft but an endurance of 12-18 hr., compared with 6 hr. for the A-10, while carrying a larger payload of weapons than the MQ-1 Predator or MQ-9 Reaper.

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  • 2 weeks later...

http://pourconvaincre.blogspot.com/2010/08/alimentation-electrique-de-drone.html

LaserMotive est une compagnie de Seattle qui développe des systèmes lasers capables de transmettre de l'énergie électrique sans fil, dans les cas pour lesquels les coûts de transport par câble sont trop élevés ou physiquement impossibles. Dans le domaine de la défense, cette société se propose d'élaborer un moyen de recharger les drones à partir de lasers, ce qui permettrait de les faire voler éternellement, ou plus probablement bien plus longtemps qu'actuellement. Cette société dit pouvoir aboutir à des résultats opérationnels dans les 18 prochains mois...

Les applications potentielles sont importantes. Ainsi, des drones pourraient "remplacer" ou compléter l'apport des satellites de télécommunications ou de surveillance. Cette technologie serait donc une version low-cost de certaines technologies spatiales coûteuses... De l'asymétrie en perspective face aux puissances aérospatiales ?

Nous n'en sommes pas encore à ce stade mais il faut bien dire que les technologies lasers avancent rapidement dans les domaines de l'artillerie, du guidage, du maintien de l'ordre ou de l'alimentation en énergie. Il faut aussi se souvenir que le laser n'a que 50 ans depuis le 16 mai dernier !

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Meanwhile, the Navy is also asking industry for information on fielding a Uclass “experimentation force,” Shannon says. In contrast to MRUAS, Uclass will be procured outside the standard acquisition system; the goal is to field a limited capability by 2018. “The chief of naval operations’ No. 1 thing is get something out there and start learning,” he says. Originally, a UCAS follow-on was planned after the demonstration program, and it would field around 2025. “We were talking something very far off [but] we need something sooner off the carrier, even if it is a limited capability. From an experimental standpoint, we need to get something more rapidly.”

Ultimately, Uclass will be a step in a “continuum” from the UCAS demonstrator project to an objective system in the 2020s.

Uclass must be capable of ISR collection, “limited strike” and 11-14 hr. of endurance. It is likely that 4-6 aircraft, enough for one squadron, will be purchased through the Uclass effort.

The Navy probably will compete the Uclass work. Shannon expects at least five proposals. One key capability for industry to explore will be the vehicle’s interaction with the ship; through Uclass, the Navy will exploit lessons from Fire Scout and UCAS. In the UCAS program, Northrop Grumman is developing the air vehicle and its command-and-control software, but the government is developing the software for ship integration. And this software will flow from UCAS into Uclass and could become the standard interface for all UAS and ship operations. “There is a whole big piece that people don’t see, and that is how you integrate an unmanned, autonomous vehicle into the carrier environment, into the air wing,” Shannon says. “Before, everything was done with the human in the loop with voice communications. Now it is digital data.”

What the government is developing is a system that will take the verbal cues from a landing systems officer on a carrier deck and translate them into digital commands for the UCAS or Uclass vehicle. “When you want it to go somewhere in the pattern, you need it to go there immediately,” he says.

Another quality— structural integrity for the air vehicle—is under scrutiny for the forthcoming proposals. “What is the most underestimated aspect of Uclass will be the carrier suitability piece,” Shannon says. “It is often underestimated how much more challenging and what it does to a structure; the force that you land with on a carrier is much greater than the force for a land base.”

http://aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?topicName=Unmanned&id=news/awst/2010/08/23/AW_08_23_2010_p49-246914.xml&headline=U.S.%20Navy%20Envisions%20Many%20Unmanned%20Platforms&channel=&from=topicalreports
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  • 2 weeks later...

La frontière américano-mexicaine entièrement sous l’oeil des drones.

http://www.gizmodo.fr/2010/09/04/la-frontiere-americano-mexicaine-entierement-sous-loeil-des-drones.html

Une vidéo de la 4e campagne d’essais du drone Patroller sur le site de Safran (sur le coté, rubrique vidéo) :

http://www.safran-group.com/site-safran/defense/defense-terrestre/drones/

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jpref que meme le style nEUROn ^^

(meme s'il a de la gueule cay sur ;) )

Ce n'est pas le même rôle.

Si le deal se fait avec le Reaper on comblera peut-être notre trou capacitaire.

Ensuite, si il me paraît inutile de lancer une étude française ou européenne dans le but de concurrencer l'UCAV américain pour nous retrouver avec un UAV de type Harfang déjà dépassé (endurance, non armé...) et sans doute plus cher, je pense qu'il y a urgence à travailler sur la prochaine génération (type Avenger ou plus sophistiqué, "Talarion II" ou "Talarion +" ?) pour ne pas être irrémédiablement largué sur cette technologie. Il en va de la crédibilité de la France et de l'Europe.

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Au meeting de pontoise, pendant la demo des fouga magister, je me suis demandé si ils feraient pas de bon drones:

Ils ont la queue en V comme la plus part des avions furtifs deja, leur RCS doit etre faible  :oops:

(sans rire c'est pas les chinois qui ont convertis pleins de mig 19 en drones?)

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Israel Takes Another Pioneering Step in Unmanned Aviation

Posted by Robert Wall at 9/6/2010 3:17 AM CDT

As my colleague Alon Ben-David reports in the lead story in Aviation Week & Space Technology (which subscribers can find here), the long-term vision for the service is to have around half its fleet made up of unmanned aircraft, with the inventory of manned fighters shrinking considerably.

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3abf4aeca4-abcb-4555-bd33-a958731d2806&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest

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En cette periode de disette budgetaire, c'est sur que le talarion a peu de chance de s'imposer face au reaper, en europe on a mis trop de temps a rattraper le train technologique du secteur "drone" pour investir quoique ce soit de plus sur cette generation d'engin.

Ca a plus de sens de concentrer l'effort R&D sur des programmes comme le neuron qui prefigure la generation suivante.

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Première foire du drone civil à Bordeaux.

L'aéroparc de Bordeaux-Mérignac accueille, mercredi et jeudi, le premier UAV Show Europe, une appellation qui reprend l'acronyme anglo-saxon d'Unmanned Aerial Vehicle. Ce nouveau salon du drone s'intéresse aux applications civiles et non aux engins militaires d'observation ou de combat.

Ces dix dernières années, le marché des drones a représenté la plus forte progression du secteur de l'industrie aéronautique et spatiale, selon les études des analystes de Teal Group. Ils estiment que le marché mondial va doubler dans la prochaine décennie, de 4,4 à 8,7 milliards de dollars. Après les États-Unis, l'Europe représenterait le deuxième plus grand marché pour les drones, suivie de près par l'Asie.

http://www.lepoint.fr/societe/premiere-foire-du-drone-civil-a-bordeaux-14-09-2010-1236358_23.php

Tous ce qui permet de développer l'activité "drone" en France est bon à prendre ! celà aura forcément des impacts sur les drones militaires.

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Oui , je suis d'accord . Le fait que le public accepte bien le drone (c'est le principe de divers jeu) peut le rendre incontournable .. Et attirer les jeunes vers ce secteur - et l'aéronautique plus largement - donc oui , le principe de faire des exhibitions sur le drone est globalement positif . C'est en plus un secteur où dans certaines niches on pourrait disputer le leadership aux Américains je pense . A condition de développer intelligement nos capacités .

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  • 4 weeks later...

Un article du Rusi par un ingénieur de MBDA :

http://www.rusi.org/downloads/assets/24brewer.pdf

Un article de 2007 de defense update sur les loitering munitions :

http://defense-update.com/features/du-1-07/armedUAVs_8.htm

Une bonne fusion entre Cruise Missile et UAV :

le smacm, un UAV avec sous munitions intelligentes :

http://defense-update.com/products/s/smacm.htm

Image IPB

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