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[A-400 M] le défi stratégique européen


Dada4
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Les Transall commencent à être retirés du service depuis 2005. C'est le fameux "trou capacitaire" que l'ADA craignait et avait annoncé dés 2004 pour la période 2005-2010. D'ici 2010 (le temps que l'on dispose de qq A400M) la Force Aérienne de Projection repose sur les 18 Hercules C130H, les moins vieux des "Transall", et la location occasionnelle d'Antonov 124 ...[21]

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  • 3 weeks later...

Les Transall commencent à être retirés du service depuis 2005. C'est le fameux "trou capacitaire" que l'ADA craignait et avait annoncé dés 2004 pour la période 2005-2010. D'ici 2010 (le temps que l'on dispose de qq A400M) la Force Aérienne de Projection repose sur les 18 Hercules C130H, les moins vieux des "Transall", et la location occasionnelle d'Antonov 124 ...[21]

Parc 2007 de nos avions de transport /TLRA et Tanker :

14 C130

33 C160

20 C160 (deuxième génération)

19 Casa 135

2 A340

3 A310

2 A319 CJ

14 C135 FR

7 C 160 R retirés du service en 2005. Hypothèse étudiée pour 2007 : retrait de service de 4 appareils, et stockage de 4 appareils.

Voir topic sur la location de gros porteurs AN 124 ,

Joyeux Noël à tous.

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Grande-Bretagne pour l'achat de C17 plutôt que l'Airbus militaire (presse) LONDRES, 28 déc 2006 (AFP) - Le ministère de la Défense britannique (MoD) envisage d'acheter trois Boeing C17 Globemaster III, avion de transport militaire lourd, craignant un délai de livraison de son équivalent européen l'Airbus 400M, rapporte jeudi le Times.

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Là, il y a comme un problème...
Je te précise FrenchFrogger que c'est une citation du Times et non de votre serviteur. Le comparatif entre le C-17 et l'A400M n'a pas lieu d'être.

Si les Britanniques estiment qu'ils veuillent réviser leur cible de dotation des 25 A400M au profit des C-17 ,c'est leur problème.

Prévisions britanniques de leur FAP étaient de 5 C-17/25 A400M/25 C-130J.

Ils peuvent encore augmenter leur dotation de très gros porteur.

Les australiens vont avoir leurs 4 C-17 en moins de 2,5 ans.

IN VO :

The Times - December 28, 2006

MoD pins hopes on Boeing C17 amid Airbus doubts

David Robertson

The Ministry of Defence is facing a new procurement crisis as it tries to boost the strength of its heavy transport aircraft.

As fears grow that the delivery schedule for Airbus’s rival transport aircraft will slip further, The Times has learnt that the MoD is planning to buy three Boeing C17 Globemaster IIIs for about $660 million (£337 million). But its plans are threatened by the potential closure of the C17 production line in the United States.

The Royal Air Force wants the additional C17s because it is understood to be impressed by its existing fleet and concerned about the delivery schedule for the Airbus 400M. The MoD, which leased four C17s from Boeing before buying them earlier this year, has already committed to buying a fifth in the new year.

Sources at Boeing have revealed that the British Government is in negotiations to purchase a further three, but this deal will depend on the United States Government continuing the C17 project, which is rapidly running out of orders. If production is maintained, the sixth C17 for the RAF should be delivered in 2009-10.

When Britain said in 2001 that it would lease C17s from Boeing, it caused controversy. Critics pointed out that the £769 million deal would cost more than buying the aircraft.

However, the Government originally wanted the C17s as cover while Airbus developed the A400M. Airbus was supposed to start to deliver the A400M this year, but the date slipped to 2008. Several analysts believe that 2009 or 2010 may be more likely. Airbus, which has been dogged by a two-year delay to its civil A380 project, denied that there would be further delays.

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Le C-17 même si il est américain et cher il a le mérite de voler et d'être opérationnel. L'A-400M, à part des images de synthèse et des promesses on a pas encore vu grand chose.

En même temps, une fois les projets lancés et l'argent investi, y a peu de risques que l'avion ne vole pas. Or c'est le cas pour l'A400M, donc on devrait le voir bientot.
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Oué je vien d'entendre ca! C'est quand méme des beau charlot! Le nEUROn (qu'ils prononcent neurone!) je veut bien mais l'A400M, ils n'on pas du voire sa taille! ^^ Info interessante que CVS avait demander il y a quelque temps je croi: il y a en france toujours minimum 8 avions en alerte qui peuvent ateindre tout point de la métropole en max 7min!

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Pour l'histoire de l'A400M se jouant des radars, ça mérite précision: Je ne pense pas du tout qu'ils parlaient là de furtivité, mais bel et bien de discretion. Et pour le coup, c'est pas forcément une connerie! Déjà, du fait de sa taille, de sa propulsion et de sa conception générale, l'A400M sera bien plus efficace que le C-17 en matière de pénétration (suivi de terrain en TBA etc...). RIen que ça, ça à l'avantage de rendre un appareil plus discret... Notons que c'était déjà le cas pour les C-130 et C-160... Seulement, l'un des avantages de l'A400M est d'être encore plus discret que ces deux appareils, pourtant plus petit, notamment grâce à l'utilisation massive de composite (y compris dans la dérive et le fuselage, gros réflecteurs radar d'habitude)... Il ne sera pas furtif, mais plus discret, et détectable à plus faible distance... Bon, perso, je ne suis pas sur que ça fasse une grande différence opérationnellement, mais ça doit pas être mauvais pour le marketing!

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Parler de discretion pour un chasseur ok mais la le bestiau fait quand méme 45m de long, 42 de large avec une surface ailaire de 221.5m² Que ca soit bien mieux que les autre avions de transport actuel ok mais le moindre radar poura le détecter presque a sa porter max! Wait & see

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Parler de discretion pour un chasseur ok mais la le bestiau fait quand méme 45m de long, 42 de large avec une surface ailaire de 221.5m²

Que ca soit bien mieux que les autre avions de transport actuel ok mais le moindre radar poura le détecter presque a sa porter max!

Wait & see

Pas forcement si ils ont un peu bosser sa discretion (c'est pas la premiere fois que j'en entend parler sur ce programme), ils pourra être moins detectable, certe ca doit aps diminuer de beaucoup. Mais ca peut toujours avoir un interet pour faciliter ensuite le brouillage et le leurrage.
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  • 4 weeks later...

Airbus Warns of Three-Month Delay on A400M

By PIERRE TRAN, PARIS

Airbus has warned customers of a potential three-month delay on its 20 billion euro ($26 billion) A400M transport aircraft program, a senior executive said Jan. 17.

News of the possible delay came as parent company EADS said in a Jan. 17 statement that Airbus probably would lose money for 2006, but EADS’ group result likely would break even due to contributions from other divisions.

The European aircraft company said in December that an audit of the A400M program identified areas of risk and had approved a recovery plan. The program review recognized the risk of a three-month delay in starting final assembly of the aircraft, Tom Williams, Airbus executive vice president, programs, said at Airbus’ New Year’s press conference Jan. 17.

The original plan was to begin final assembly of the first cargo plane in March, but that could slip into the second quarter of this year, Williams said.

“We have flagged this to customers, who are naturally concerned,” he said.

The potential delay was due to an extensive redesign of the aircraft, which called for structural changes to meet performance commitments, he said. The redesign had been completed by the time the program audit was done.

But to avoid repeating the production fiasco that has delayed deliveries of the A380 superjumbo aircraft, Airbus will only begin assembly of the A400M if the sections delivered are at the required level of completion, Williams said.

Production snags on the A380 airliner have led to Airbus and EADS taking a 6 billion euro hit.

If A400M assembly were delayed, time could be made up in the test phase by using several airframes in concurrent testing, Williams said. “It can be done.”

That could allow Airbus to meet a target of first flight, due in January 2008.

A three-month delay was probably not critical in a military program, he said.

Sash Tusa, an analyst with brokerage Goldman Sachs, said, “Following the December announcement, it looks less likely financial charges will be taken on the A400M.”

EADS shares dipped 3 percent on news of the expected Airbus loss and a potential call on the market to finance the 10 million euro development cost of the A350 XWB airliner.

Brokerage Credit Suisse had penciled in 1.12 billion euros of Airbus operating profit for 2006.

The A400M program is a challenging one, involving a new aircraft, new turboprop engine and new propeller, the largest ever built, Williams said.

Jean-Paul Herteman, chief executive of Safran’s Sagem Defense Security unit, said Jan. 16 that development of the TP400 engine was “very challenging.” He added he is personally following the program’s progress. The TP400 is due to be tested on a C-130 test bed this year.

The 20 billion euro budget for the A400M covers development and production, and is seen as a test of Airbus’ ability to bring commercial aircraft manufacturing processes to the military sector.

“EADS management is estimating that the Airbus division will probably deliver a negative earnings before interest and tax (EBIT) contribution for the full year,” EADS said in a statement.

“Nevertheless, at the group level, the estimated positive EBIT contributions from the other EADS divisions, which will deliver as planned, should roughly balance out the estimated negative EBIT impact of Airbus for 2006.”

The Airbus losses were due to charges being brought forward under the so-called Power 8 cost-cutting and restructuring plan announced last year.

The plan seeks to cut costs by 30 percent and improve competitiveness amid a weaker dollar, which hurts Airbus revenues. Fabrice Bregier, chief operating officer, said some 20 percent to 25 percent of the cost cuts were expected to be found in 2007.

Airbus Chief Executive Louis Gallois, also co-CEO of EADS, said the bigger project is to make Airbus an integrated company, a change from the present arrangement, which resembles the loose cooperation of four partner countries that existed when Airbus was run as a cooperative concern.

Gallois also took a swipe at Boeing, saying the Chicago-based company benefited from direct and indirect government support through military programs to a greater extent than Airbus.

Airbus notched 790 new aircraft orders in 2006 compared with Boeing’s 1,044.

But Gallois told journalists the year had been a record one in deliveries, with 434 aircraft, representing 26 billion euros in sales, second-best in the company’s history. The order backlog stood at 2,533 aircraft, worth five years of work, and a record for Airbus.

Gallois forecast another record level of deliveries in 2007 of between 440 and 450 aircraft. "

Source: Defense news
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Si je comprend bien le programme va prendre 3 mois de retard, ce n'est pas encore dramatique, et je ne vois pas pourquoi au juste ce topic s'intitule "retard probable de 24 mois de l'A400M", ce serait inacceptable et inexcusable car l'argument de la complexité des aménagements de cabine avancé pour l'A380 ne tiendrait pas cette fois ...

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3 mois est un délai possible liés à la redefinition de certaines sections de la structure (élargissement ou renforcement ?) pour atteindre les specs Si tout se passe bien, il n'y aura pas de délai Si tout ce passe mal, il y aura plus de 3 mois de délais Bref ca ne veut rien dire... mais retravailler ce ype d'éléments structurels à ce stade du programme est toutefois..... surprenant [26]

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