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Une vitesse de satellisation, c'est plutôt à peu près M25 (7500/300 pour faire simple).

20% du dv nécessaire, c'est énorme en termes d'implications sur la conception du lanceur:

en ajoutant 1000 m/s de dv perdu avec les frotements et la gravité, soit pour avec un couple moteur/carburant dont la vitesse d'éjection est de 4000 m/s, il faut brûler

- 88% de la masse totale au décollage pour un dv total de 8500 m/s

- 82,6% de la masse totale au décollage pour un dv total de 7000 m/s

ou dit différamment, le lanceur lui-même (structure+moteurs+charge utile) peut être 40% plus lourd dans le deuxième cas: ce n'est vraiment pas un détail!

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article complet sur

http://www.lesechos.fr/entreprises-secteurs/air-defense/actu/0201135032768-vols-spatiaux-habites-eads-astrium-s-allie-avec-atk.htm

Vols spatiaux habités  : EADS Astrium s'allie avec ATK

La filiale espace du groupe européen et son partenaire américain proposent à la Nasa une fusée à bas coût qui pourrait être disponible dès 2015.

Une fusée à bas coût, baptisée « Liberty », capable de véhiculer des hommes dans la station spatiale internationale : c'est que propose l'américain ATK associé à EADS Astrium, la filiale espace du groupe européen, dans le cadre du projet CCDev-2 de la Nasa.

plus d info sur cet article, gratuit

http://www.prnewswire.com/news-releases/atk-and-astrium-unveil-the-liberty-launch-vehicle-initiative-for-nasas-ccdev-2-competition-115537299.html

Liberty would be a two stage launcher able to deliver 44,500 pounds to the International Space Station orbit, which would give it a launch capability to carry any crew vehicle in development.  Both stages were designed for human-rating since inception and would enable unmatched crew safety.  Since Liberty uses qualified, proven, and reliable systems, the team has planned an initial flight by the end of 2013, a second test flight in 2014, and operational capability in 2015.

"The Liberty initiative provides tremendous value because it builds on European Ariane 5 launcher heritage, while allowing NASA to leverage the mature first stage," said Charlie Precourt, Vice President and General Manager of ATK Space Launch Systems.  "We will provide unmatched payload performance at a fraction of the cost, and we will launch it from the Kennedy Space Center using facilities that have already been built. This approach allows NASA to utilize the investments that have already been made in our nation's ground infrastructure and propulsion systems for the Space Exploration Program."

The advantages of the Liberty launch system are extensive.  It is built on a solid foundation of human-rated launch technology, and leverages billions of dollars of investments by NASA and NATO-allied European Governments in the frame of the European Space Agency.  This international effort—which embodies the spirit of global cooperation articulated in the recent National Space Policy—will afford NASA a readily available, cost-effective solution for human spaceflight.  Finally, NASA is already extremely familiar with the Ariane and ATK launch systems, both of which have played historic roles in directly supporting NASA's mission. 

The five-segment first stage design is based on more than 30 years of safety-driven improvements on the space shuttle program.  The result is a higher performing, more reliable solid rocket motor, which equates to increased safety for crew and mission success for cargo.  Besides adding a fifth segment, ATK also enhanced the propellant grain, provided a larger nozzle opening, and upgraded the liner and insulation — all designed to meet performance requirements and increase reliability while significantly lowering manufacturing costs.

ca ressemble beaucoup au stick ares 1

http://photos.prnewswire.com/prn/20110208/CG43996-b

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Des informations complémentaires.

Alliant, EADS Unit Set Sights on Rocket Venture

Image IPB

Solid-rocket manufacturer Alliant Techsystems Inc. and a unit of European Aeronautic Space & Defence Co. are teaming up to propose development of a 300-foot rocket—dubbed Liberty—that both companies envision as a potential game-changer for the U.S. government's space ambitions.

The new U.S.-European corporate partnership, slated to be made public Tuesday, wants to build a low-cost commercial launcher to blast U.S. astronauts and scientific payloads into space, taking the biggest step yet to share rocket technology across the Atlantic.

The initiative, however, faces stiff financial and political hurdles in the U.S., as well as tough competition from rivals.

From the beginning, the venture was intended to provide a strategic boost to both corporate partners. It seeks to combine proprietary technology from two different existing booster programs.

The venture will need to persuade the National Aeronautics and Space Administration to provide it part of the $200 million earmarked for spurring manned commercial-space ventures. Several rivals also are expected to get a share of that money. Before starting full-bore development, the Liberty partners also will have to find a way to maneuver around expected political hurdles on Capitol Hill, where lawmakers previously have stymied NASA from pursuing various other ambitious, commercial-space efforts.

"If the doors are opened" and NASA agrees to partially underwrite work on the planned launcher, said Alain Charmeau, chief executive of the space-transportation business of EADS' Astrium unit, "then we clearly have a strategy to enter this market."

If it succeeds, the plan could help NASA save money while speeding development of a reliable replacement for its fleet of retiring space shuttles. By using parts of existing systems to cut traditional launch costs, backers predict the venture later could serve as a catalyst for commercial projects, such as a proposed inflatable, orbiting hotel for prospective space tourists.

"The two launch systems" merged into the proposed rocket "are better matched than either of us ever imagined," said Charlie Precourt, vice president and general manager of Alliant's space launch systems. "Nothing else," he said in an interview, "could minimize development costs" to this extent or offer such a "tremendously encouraging jump-start" to swiftly begin operations.

Alliant Techsystems, a major space-shuttle supplier, has been hurt by White House moves to outsource core NASA functions and hire space taxis—developed by private industry—to ferry cargo and astronauts to the International Space Station. The Minneapolis-based company has been looking for a new approach and product line to compete effectively in this arena.

EADS and Astrium for years have tried but failed to garner U.S. civilian space contracts, including NASA launches. Now, Europe's aerospace powerhouse has found a possible way to penetrate those markets.

Designed to take more than 22 tons into low-earth orbit, the proposed two-stage rocket would have power roughly equal to the largest existing heavy-lift U.S. and European launchers.

According to Alliant Techsystems, the target price is less than $180 million per launch, or as much as 40% below the cost of the most expensive NASA and Air Force launches provided by a Boeing-Lockheed Martin joint venture. Liberty rockets will be able to transport both astronauts and essential supplies to keep the station operating into the next decade, though the partners declined to discuss projected development costs.

The project increases pressure on rivals such as Boeing Co., Lockheed Martin Corp. and commercial-space pioneer Space Exploration Technologies Corp., all vying for the same commercial contracts to transport astronauts and cargo to the International Space Station.

The proposal coincides with White House and NASA policies emphasizing commercial space ventures and encouraging greater international cooperation on a wide range of space initiatives.

EADS and Alliant Techsystems contend they have a significant advantage over rivals because their launcher is intended to be a hybrid of existing U.S. and European technology designed, from the start, with extra safety features required to carry astronauts. The approach reduces costs and slashes development time, supporters say, compared to many rivals. Developing a brand new launcher, starting with untested components, can entail several billions of dollars and a decade or more of steady work and testing.

Relying partly on solid rocket boosters derived from the space shuttle, and with an initial test flight projected as soon as 2013, Liberty is intended to preserve some of the technology and jobs associated with the shuttles.

Like those spacecraft, the proposed rocket is slated to operate from Florida's Kennedy Space Center, potentially as early as 2015.

The Liberty rocket's upper stage is based on liquid-propulsion technology from Europe's Ariane 5, the world's leading commercial launcher, which is marketed by Arianespace, another EADS affiliate. Previous U.S. company teams involving Russian or European partners didn't entail such extensive swaps of technology.

As proposed, the U.S-European rocket would be almost twice as tall and weigh about one-quarter more than the latest version of the Ariane 5, which has chalked up more than 40 consecutive successful missions over eight years.

To make it as versatile as possible, the rocket is being designed to be able to carry the widest array of space capsules now under development by NASA, as well as individual U.S. contractors. Though EADS and Alliant Techsystems spokesmen play down the concept, the trans-Atlantic venture's longer-term significance may be to shake up the global aerospace industry by emerging as a powerful new competitor to launch commercial telecommunications satellites into orbit.

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Ariane V était prevu pour le vol humain de sa conception, pour la navette hermes, mais il n'ont pas developpés suffisament la redondance des systemes notamment pour le calculateur de navigation.

C'est très compliqué a faire. ca aurait couté quelques milliards. mais ca c'est pas dur a trouvé,  c'est plustot le manque d'ambition des politiques qui a tué cette partie de programme pour ce qui concerne le vol habité. c'est dommage.

il y avait eu aussi le projet ariane V + klipper, mais c'est passé aussi à la trappe.

Pourtant l'ATV dispose de 4 systemes redondant independant pour approcher l'iss, en cas de probleme de l'un deux, un autre prend le relai. un cauchemar pour mettre ca au point. ATV 1 (Jule Verne) avait eu quelques probleme electrique lié a une mauvaise isolation. on va voir ce que va donner ATV 2 ( Johannes Kepler), lancement prévu pour le 15/02/2011 (ce mois ci).

Les japonais ont déjà lancé leur HTV 2.

Ce qu'elle n'a pas voulu faire les autres le font. Falcon X, Virgin, et d'autres. Reste a savoir jusqu'a quel point vont aller Astrium, ils ont déjà mis de coté leur projet sub orbital mort né par manque de financement.

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  • 8 months later...
  • 1 year later...

A porn star has begun training in the hope she could be the first adult entertainer to be sent into space.

Coco Brown has already been put through her paces in an anti-gravity machine after paying £64,000 to a Dutch company for the pleasure of blasting into the cosmos in 2014.

But the American XXX star has disappointed fans and surprised many others by saying she won’t try to have sex in space.

‘Trying to have sex in space is a little difficult,’ she said.

‘You just really don’t have that much control. There would be nothing keeping you together.’

But she did add she might take a picture of one of her breasts in zero gravity.

‘We have gear that we have to wear, but I’ll see what I can do up there,’ she added.

‘Maybe I’ll pop my boob out and take a photo of it with the Earth in the background.’

The 32-year-old said she couldn’t wait for the trip on the SXC rocket, which would see her soar 62 miles above Earth’s surface.

She said: ‘I’ve always had a love of space.

‘I’m an adventurous person and I thrive off of excitement.’

http://metro.co.uk/2013/02/04/adult-entertainer-hopes-to-be-first-porn-star-in-space-3380392/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2272682/Coco-Brown-X-rated-star-trains-adult-actress-SPACE-tune-100K.html#axzz2KDpPYtRm

http://www.space.com/16071-xcor-lynx-spacecraft-space-tourism.html

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  • 1 month later...

En attendant on peut toujours tester le vol en apesanteur :

Quarante personnes, soucieuses de réaliser leur rêve d'imiter les astronautes, se sont envolées ce vendredi de l'aéroport de Bordeaux-Mérignac pour le premier vol commercial européen en apesanteur dans un Airbus A300 «Air Zero G».

Le Centre national d'études spatiales (CNES), sa filiale Novespace et la société Avico ont inauguré ce premier vol ouvert au grand public en Europe, qui a coûté à chacun des 34 hommes et six femmes présents à bord 5.980 euros pour deux heures en l'air.

Neuf d'entre eux sont les lauréats d'un concours organisé en janvier dernier par le CNES à l'attention des étudiants, enseignants et représentants des musées et CCSTI (centres de culture scientifique, technique et industrielle) partenaires.

Suite :

http://fr.news.yahoo.com/d%C3%A9collage-premier-vol-apesanteur-ouvert-au-public-125522710.html

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Quarante personnes soucieuses de réaliser leur rêve d'imiter les astronautes sont revenues sur terre vendredi après avoir participé au premier vol en apesanteur ouvert au public en Europe, le sourire aux lèvres et la tête dans les étoiles.

http://fr.news.yahoo.com/d%C3%A9collage-du-premier-vol-en-apesanteur-ouvert-au-125906435.html

Quand on voit l'enthousiasme pour 5 minutes de vol en apesanteur, on se dit que si le prix des billets pour un voyage spatial était plus faible il y aurait la queue à l'embarquement...

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  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...

Airbus Espace va tester une maquette de son avion spatial


Démarré en 2008 mais laissé en mode pause pour cause de crise économique puis délocalisé à Singapour, le projet d’avion spatial d’Airbus Espace reprend de la hauteur. Une maquette à l’échelle 1/4 devrait réaliser un premier essai de vol libre ce printemps.

 

 

http://www.futura-sciences.com/magazines/espace/infos/actu/d/acces-espace-airbus-espace-va-tester-maquette-son-avion-spatial-52700/

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  • 2 months later...

Tourisme spatial : tests de largage pour la maquette du Spaceplane


Les déboires techniques de Virgin Galactic ne doivent pas faire oublier les progrès des autres sociétés qui travaillent également à mettre au point un avion suborbital. XCor Aerospace et Airbus Espace sont deux d'entre elles. Elles font certes moins le buzz que l'emblématique patron de Virgin Galactic et sont également très en retard sur leurs agendas initiaux, mais elles avancent. Dernier exemple en date, le test d'une maquette du Spaceplane d'Airbus Espace.

Le 08/06/2014 à 11:29 - Par Rém

 

http://www.futura-sciences.com/magazines/espace/infos/actu/d/astronautique-tourisme-spatial-tests-largage-maquette-spaceplane-53960/

 

 

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Tourisme spatial : tests de largage pour la maquette du Spaceplane

Les déboires techniques de Virgin Galactic ne doivent pas faire oublier les progrès des autres sociétés qui travaillent également à mettre au point un avion suborbital. XCor Aerospace et Airbus Espace sont deux d'entre elles. Elles font certes moins le buzz que l'emblématique patron de Virgin Galactic et sont également très en retard sur leurs agendas initiaux, mais elles avancent. Dernier exemple en date, le test d'une maquette du Spaceplane d'Airbus Espace.

 

Lancer un avion-fusée à 100 km d'altitude pour procurer quelques minutes d'apesanteur à quelques privilégiés à un prix à six chiffres le tour, avant de retomber aussitôt lourdement vers la surface... Quoi de plus futile ?

 

Ces engins resteront fort loin de la vitesse de satellisation qui seule donnerait véritablement accès à l'espace (pour plus de quelques minutes) et qui ne peut être atteinte avec un avion-fusée monoétage avec les technologies actuelles ni aucune technologie réaliste à terme prévisible. Du point de vue de l'accès à l'espace, ils ne sont qu'une impasse technologique.

 

Une attraction foraine comme Osiris au Parc Astérix coûte bien moins cher (quatre ou cinq ordres de grandeur...) et ne fait pas semblant d'être ce qu'elle n'est pas, par exemple autre chose qu'une distraction, sans parler d'un ronflant et totalement mensonger "tourisme spatial". En plus, ça fait plaisir aux enfants ! :)

 

Si quelqu'un veut absolument planer en rêvant d'être un pionnier de l'espace, la solution est de visionner "2001 l'odyssée de l'espace" aux Pays-Bas, là où on peut fumer ce qu'il faut sans enfreindre les lois ! :lol:

 

C'est toujours incomparablement moins cher que d'utiliser un avion-fusée, même en incluant le billet de TGV pour Amsterdam, et c'est certainement moins dangeureux ;)

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il en faut toujours quelques un qui ouvrent la voie, on manque tellement de cette folie qu'on avait autrefois

 

j'espère que cela permettra le développement des vols sub orbitaux et des sociétés privés.

 

l'aviation, au début, ç'était très cher et ça ne rapportait rien

 

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20131227trib000802909/il-y-a-100-ans-naissait-l-aviation-commerciale-et-ca-coutait-cher.html

 

Le 1er janvier 1914, pour la première fois, un passager payait un billet d’avion sur la première compagnie aérienne de l’histoire de l’aviation. St.Petersburg-Tampa Airboat Line a relié en 23 minutes Tampa et St Petersburg en Floride. Prix du billet : 400 dollars.

Modifié par zx
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il en faut toujours quelques un qui ouvrent la voie, on manque tellement de cette folie qu'on avait autrefois

 

j'espère que cela permettra le développement des vols sub orbitaux et des sociétés privés.

 

l'aviation, au début, ç'était très cher et ça ne rapportait rien

 

Le problème, et le plus important dans mon post précédent, c'était : "impasse technologique"

 

Avec les technologies réalistes à échelle si peu que ce soit prévisible, il n'est pas possible d'aller d'ici à là.

Du jouet pour millionnaire en mal de sensation forte à un engin capable de satellisation.

 

Pas de montée en gamme vertueuse envisageable de l'un à l'autre par le classique effet de baisse des prix et augmentation des performances par les volumes et les améliorations techniques successives.

 

C'est pourquoi tout cela n'a pas d'autre sens que l'attraction foraine.

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