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Les SEM français bientôt vendus à l'Argentine ?


alexandreVBCI
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http://en.mercopress.com/2010/02/21/falklands-war-tested-modernized-super-etendard-in-argentine-navy-s-agenda

Falklands’ war tested modernized Super Etendard in Argentine Navy’s agenda

The possible transfer to Argentina of a refurbished model of the French manufactured fighter-bomber Super Etendard, which had an outstanding performance during the 1982 Falkland Islands conflict, is under consideration by the French Ministry of Defence, reveals the French publication, Mer & Marine.

The operation which includes giving the Argentines part of the sophisticated avionics of the Super Etendard Modernized (SEM) model would take place in 2015 when the French navy will de decommissioning their air fleet to be replaced by the new Rafale.

However in the event of the operation going ahead it will depend on the availability of SEMs at the moment the French navy begins the decommissioning process, subject to the Rafale delivery program.

If an agreement is reached with Argentina it won’t necessarily mean the transfer of aircraft to fly with the Argentine Navy colours.

“The sale of aircraft or spares in stock will only be leased to ensure the modernization of the Argentine Super Etendard”, points out a French military source quoted by the publication.

In 1979 Argentina purchased 14 French Super Etendard, five of them were delivered before the Falkland Islands conflict and the rest following the end of hostilities with Britain.

Originally purchased to operate from the air carrier ARA 25 de Mayo, the eleven which remain, are now grounded in air fields because of the decommissioning of the carrier.

Since they use the same aircraft, the Argentine and French navies hold regular contacts and exchange of information.

To such an extent that Argentine pilots recently visited Landivisiau, northwest Bretagne, for training purposes and to be updated on the evolution of the SEM.

The Dassault Aviation Super Etendard flew for the first time in 1974 and four years later 74 of them were incorporated to the French Navy. Since then it has undergone several upgrading which make it “a reliable, modern and extremely polyvalent aircraft”.

The SEM refurbishing has included improved radar (Anemone), an Atlis laser system, Sherloc detectors, heat oriented Barracuda missile and Alka and Phimat flare systems.

In 1997 SEM was equipped with laser guided bombs and AS 30 missiles. As of 2003, 25 SEMs have night operational gear, a combination of GPS and laser which enables the aircraft to pinpoint the objective with just a few metres precision.

“This modernization process should enable the SEM to remain highly effective until at least 2015”, points out the Mer & Marine publication.

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Ouaip.

A une époque, quand on pensait avoir nos Rafale M plus tôt et plus vite, la vente des SEM au Brésil avait aussi été envisagé, pour un usage réel. Mais entre les retards du Rafale et l'utilisation intensive du SEM ses derniers temps, il ne reste quasiment plus de potentiel à cette machine qui dispose par contre d'un excellent système d'arme.

On a ainsi tendance à oublié que le SEM est l'un des premiers (en fait, je crois LE premier) avion Européen équipé d'un radar à antenne active il me semble. Et sans parlé de son système d'autoprotection.

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On a ainsi tendance à oublié que le SEM est l'un des premiers (en fait, je crois LE premier) avion Européen équipé d'un radar à antenne active il me semble. Et sans parlé de son système d'autoprotection.

J'ai toujours du mal à voir de quoi tu parles. L'Agave n'est qu'un mini-Cyrano IV, et l'Anémone est une antenne plate livrée dans les années 90... Je ne vois pas en quoi ces radars sont premiers.  :rolleyes:
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A une époque, quand on pensait avoir nos Rafale M plus tôt et plus vite, la vente des SEM au Brésil avait aussi été envisagé, pour un usage réel. Mais entre les retards du Rafale et l'utilisation intensive du SEM ses derniers temps, il ne reste quasiment plus de potentiel à cette machine qui dispose par contre d'un excellent système d'arme.

C'est pas aussi que les Brésiliens ont trouvé des A4 en bonne état pour mettre sur le Foch. S'ils n'avaient rien trouvé, ils auraient peut-être accepté des épaves volantes et hors de prix.
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J'ai toujours du mal à voir de quoi tu parles. L'Agave n'est qu'un mini-Cyrano IV, et l'Anémone est une antenne plate livrée dans les années 90... Je ne vois pas en quoi ces radars sont premiers.  :rolleyes:

L'Anemone est un radar à balayage électronique si je ne me trompe pas (et pas du tout une antenne active, désolé, j'étais en train d'écrire un truc sur l'AESA du Rafale sur un autre forum, je me suis mélangé les pinceaux).

Juste pour dire qu'il a un système d'arme foutrement meilleurs que sa cellule qui reste très limitée, n'en déplaise aux fans de l'avion.

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L'Anemone est un radar à balayage électronique si je ne me trompe pas (et pas du tout une antenne active, désolé, j'étais en train d'écrire un truc sur l'AESA du Rafale sur un autre forum, je me suis mélangé les pinceaux).

C'est bien ce que l'on peut lire ici :

Je suis bluffé. Aucun de mes documents ne mentionne ce fait, ce radar faisant rarement l'objet d'articles fouillés.

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C'est bien ce que l'on peut lire ici :

Je suis bluffé. Aucun de mes documents ne mentionne ce fait, ce radar faisant rarement l'objet d'articles fouillés.

http://books.google.fr/books?id=l-DzknmTgDUC&lpg=PA195&ots=2rgQDYuaLn&dq=radar%20anemone%20scan&pg=PA195#v=onepage&q=radar%20anemone%20scan&f=false

♦ Anemone

Anemone is ESD's replacement for Agave, for modernized French navy Super Etcndards. It is a frequency-agile X-band radar using a wide-band monopulse flat slotted array antenna. Search and tracking processing are digital, The radar is described as having a special formation flight capability (presumably frequency diversity and perhaps adjustable sector scan). Anemone is primarily an air-to-surface radar but also has useful air-to-air performance. The cockpit display is normally a sector of a PPI, hut it becomes a B-scan in expanded search mode. Range scales: 0-5, 0-15, 0-30, 0-60, 0-90, 80-200 nm. Air-to-surface (sea) functions: linear scan search within a 60- or 120-deg sector centered on the aircraft flight path; TWS mode within +/- 60deg cone, range bracket 3.5 to 200 nm; continuous tracking (CT) mode either on a target designated during search, or while in TWS mode |+/-60 deg, range 0.2 to 90 nm|. Air-to-ground: Ground mapping |+/- 30 or 60-deg azimuth, range scale S, 15, 30, 60, or 90 nm) and ranging (limited to targets more than 5 deg below the horizon, maximum range 15 nm). The aircraft weapon system points the antenna in the ranging mode. Air-to-air: Modes are linear scan search with semiautomatic acquisition and continuous tracking |CT|. Linear scan: Two bars, each +/-30 or 60 deg in azimuth. CT: Acquisition can be semiautomatic upon target designation in the search volume, or automatic in the HUH field of view, or automatic along a direction chosen by the aircraft system. Tracking is within a +/- 60deg cone, to a maximum range of 150 nm. Target radial velocity limits: -300m/sec to + 1500 m/sec. Weight 60 kg without radome.

Users; France (56 bought to update 50 Super Etendards), No exports. Unit cost is about

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Il y a un truc qui me chiffonne dans les chiffres...

L'Anemone aurait une portée plus grande que le RB2 du Raffy....?

(je me méfie de mon anglais...)

C'est pas la portée opérationnelle contre une cible donnée, c'est juste la limite de la zone visible dans ce mode de recherche.

En fait selon le balayage lent ou rapide, et la distance de la cible, il se peut que le trajet aller retour de l'onde soit long et que l'antenne ait tourné trop au moment du retour pour qu'on le recoivent dans l'antenne. En gros plus on espere voir loin plus l'antenne doit balayer doucement.

Dans le cas de l'anemone le mode le plus lent permet d'écouter des echos a 200nm ... évidement si les concepteur on réglé ca comme ca c'est qu'il espere bien que la puissance du radar et la reflectivité des cible potentiel sera suffisant pour que l'echo soit exploitable. On se place probablement comme le dit Pascal dans le cas de gros navire tout plein de grosse ferraille qui font un parfait mirroir aux ondes :)

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les argentins ont 11 SUE il me semble qu'on leur a déjà vendu des Anémone

On peut parier sur la vente d'une petite dizaine de machines qui seront canibalisées au profit des SUE de l' Armada qui ont relativement moins d'heure de vol et dont il est de notoriété publique qu'il sont très bien entretenus

Depuis les Malouines et a part l'intermède relativement bref des A4 Fightinghawks çà fait presque 30 ans que la Marine a des avions plus modernes que la FAA

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Je suis bluffé. Aucun de mes documents ne mentionne ce fait, ce radar faisant rarement l'objet d'articles fouillés.

C'est pour ça que je reste circonspect, il est difficile de trouvé des infos sur ce radar (g4lly vient de nous faire une brillante démonstration d'usage de Google ;) ) mais il semble effectivement plus que correcte pour un si petit avion (60kg le radar!! :O)

Et il me semble que les SUE Argentins ont encore l'Agave, à vérifier.

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