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Des UAVs et UCAVs d'Italie


Invité Rob
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Invité grinch

j'ai l'impression qu'EADS est mal parti avec son advanced-UAV (en même temps c'est le constructeur de l'eurofighter) alors que dassault tisse d'une part des liens avec les italiens-suedois-espagnol sous le modèle du nEUROn*. D'autre part, (et au cas il y a des variable de dernière minute) dassault c'est associé avec thales pour proposer des engins hebreux.

*N'en déplaise à european, alenia souhaite poursuivre le developpement du drone MALE en coopération europeenne (même si veut rester le leader).

Le seul soutien d'EADS ce sont les politiques qui ont tout fait pour decourager thales de mettre en place un système de drone MALE. Mais les politiques et la DGA n'ont pas su anticiper les réactions de M. dassault (constructeur du Rafale), moi cela me rassure, car le BE de Dassault sont capable de sortir un engin dans l'etat de l'art le plus abouti contrairement à EADS (l'eurofighter  =D )

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"Complete"  :|, ils ont oublie presque tous UAVs/UCAVs britannique (Herti-1A, Herti-1D, Taranis, Zephyr, Phoenix, Raven, WK450, etc............................ .)

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PICTURES: Flying prototype of new Damselfly unveiled

By Peter La Franchi

Selex Sensors and Airborne Systems has unveiled models of its new Damselfly vertical take-off and landing unmanned air vehicle, with the actual flying prototype remaining behind closed doors at the company’s facility at the ParcAberporth UAV centre in west Wales.

The model reveals new details of the unique thrust vector nozzling system used by the aircraft. Each nozzle is not only independently controlled, but contains steerable vanes allowing a further tier of control over efflux strength and direction.

The air vehicle wing has twin sensor pods mounted on the tips, and also incorporates flaps for control at speed. The UAV is expected to be able to fly at 150kt (280km/h).

The flying prototype is electric powered and made its debut sortie in April this year. Selex plans to convert that aircraft to support a gas powerplant for extensive flight testing from September at the ParcAberporth site.

Link.

http://www.flightglobal.com/articles/2007/07/12/215478/pictures-flying-prototype-of-new-damselfly-unveiled.html

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Tres beau le Damselfly  =) =) =) =) =)

Les italiens et les brits ont pris le gout a faire UAV et Finmeccanica semble supporter cette passion  =D =D =D

Le Damselfly semble un motor (engine) du sea harrier avec les ailes....

@Robert:

Damselfly looks similar to a RR Pegasus engine with wings. Do u agree??

Bye

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Le Damselfly avec ses capacitè stovl est l'UAV perfect pour etre embarquè sur le PA stovl comme le Cavour.

Si il aurant des developments et des version final successif a celle de prototype il y aura la  naissance de un nouveau generation de concept de aeronaval surtout stovl.

J'imagine que aussi la RN  peut etre bien interessè a ce genre de UAV pour ses aircraft carrier CVF ainsi comme la MMI pour son Cavour.

Meme les marines qui n'ont pas des PA peuvent etre interessè, car il est deployable aussi par fregate avec capacitè VERTREP ou piste pour helico. Je pense pour semple a l'Alemagne ou le Pays-Bas.

Je bien espere que Selex continue le development et la RN et MM aident Selex a fair un produit de succes comme a etè le EH101 de AW.

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Damselfly looks similar to a RR Pegasus engine with wings. Do u agree??

Oui, c'est vrai.  Le UAV est basee sur le travail du VTOL Technologies Ltd. , une petite entreprise britannique qui ont une image du Harrier sur leur website. Avec ca Selex S&AS a le Asio, le Otus, le Strix et le Damselfly UAVs.

VTOL Technologies is currently engaged in completing a contract in excess of £1.25m for one of Europe’s leading Aerospace & Defence contractors, which will culminate in a working prototype being displayed at a major Aerospace event in the near future. The company is developing a unique, patented vertical take-off and landing unmanned-aerial-vehicle architecture that has the potential to deliver significantly superior capabilities for urban and maritime environments. The platform has no external rotors or other high-speed moving parts, provides cold-air propulsion and has exceptional gust response capability, an absolutely essential/critical requirement for urban and maritime operations.

Links.

http://www.vtol-technologies.com/

http://www.westfocus.org.uk/tvc/c45c50_Details.aspx?cId=2006041116070826072009

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Selex unveils Damselfly unmanned air vehicle

By Peter La Franchi

Selex Sensors and Airborne Systems unveiled a model of its new Damselfly vertical take-off and landing unmanned air vehicle at the ParcAberporth Unmanned Systems 2007 exhibition in west Wales last week, but kept its flying prototype behind closed doors.

The Damselfly design incorporates a unique thrust vector control system, with each independently controlled nozzle containing steerable vanes that allow a further tier of control over efflux strength and direction. The UAV's wing has twin sensor pods mounted on the tips, and also incorporates flaps for control at speeds up to 150kt (280km/h).

Selex conducted the first flight of its electric-powered prototype in April and plans to convert the aircraft to support a gas powerplant for extensive flight testingat ParcAberporth from September.

http://www.flightglobal.com/articles/2007/07/17/215531/selex-unveils-damselfly-unmanned-air-vehicle.html

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