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China preparing indigenous engines for Y-20 transport aircraft

Reuben F Johnson

  Kiev, Ukraine

The state-run China Daily newspaper recently reported that the Aviation Industries of China (AVIC) engine division is close to fielding a new Chinese-developed engine to power the X'ian Yun-20 military transport, which had its maiden test flight on 26 January.

Like many other 'indigenous' Chinese aerospace achievements, the Y-20 depends on technology and subsystems from Russia, Ukraine, and other parts of the former USSR. The aircraft that took flight on 26 January is powered by four of the same Perm/Soloviev D-30KP-2 engines that power the Ilyushin Il-76 transport aircraft, and the Y-20 itself was designed with extensive assistance from the Antonov Design Bureau in Kiev.

Qiao Liang, who was identified as "a professor at the Air Force Command Institute of the People's Liberation Army [PLA]", told China's Science Times publication that the prototype of the Y-20 will soon be fitted with an "indigenous, large aircraft engine" and that the development of this engine is "approaching success."

After being installed with this domestically developed engine, the payload of the Y-20 will increase by around 10 metric tonnes, he added. According to previous reports on the Y-20, this aircraft has a maximum payload of 66 tonnes and a take-off weight of more than 200 tonnes.

How soon this Chinese-made engine will be introduced remains unclear and the PLA continues to purchase large numbers of the Perm/Soloviev engine, which is produced by Saturn in Moscow. In October 2012 the PLA received the first batch engines in accordance with a 2011 contract with Russia's arms export organisation, Rosoboronexport. The terms of the contract call for 184 units to be delivered from 2012 to 2015 and for technical support from the original equipment manufacturer during a specified warranty period.

The October 2012 batch consisted of 12 engines, with a second lot having been delivered at the end of 2012. NPO Saturn is required to deliver 60 units in 2013 and another 72 engines in 2014.

One Russian industry representative said the PLA is officially "utilising these engines for its programme of upgrading and re-manufacturing the X'ian H-6K bomber aircraft and its Il-76 military transports". However, the pace and number of engines being purchased from Russia "suggests the PLA intends to continue using the D-30KP throughout the initial stages of the Y-20 programme's flight test phase."

Copyright © IHS Global Limited, 2013

Henri K.

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C'est une impression, le diamètre du réacteur me paraissait assez faible. Donc je te posais la question.

J'avais compris, c'est pour cela que je te répondais que Y-20 utilise pour le moment les moteurs russes D-30KP2, mais ce n'est pas le moteur définitif qui est WS-20.

Ceci explique également pourquoi les mâts sont conçus assez hauts pour anticiper le volume du futur moteur.

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Henri K.

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CAN News, un journal officiel du secteur aéronautique chinois, publie aujourd'hui un article parlant l'assemblage d'un UCAV en configuration aile volant, conçu par l'Institut 601 et produit par HAIG. Il est similaire à nEUROn ou encore X-47B.

L'article parle surtout les difficultés rencontrées lors de l'assemblage de l'entrée d'air à cause des pièces à géométrie très complexe et de la soute interne.

http://www.cannews.com.cn/epaper/zghkb/2013/03/07/A03/story/339369.shtml

La photo accompagnant l'article...

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Une photo postée par les spotteurs...

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Les internautes chinois ont fait une compilation d'images intitulée "Tous que vous (US) avez, on les a maintenant; Tous que vous n'avez pas encore, on les aura avant vous..."

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D'après des sources non officielles, les premiers taxiings ont eu lieu avec succès, le premier vol aurait lieu en principe cette année.

Henri K.

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Un peut présomptueux les internautes Chinois, pour l'instant ce n'est pas encore le cas, pas d'équivalent au B1-B, pas d'équivalent au B-2, le F-22 est tjrs le roi des airs car le J-20 n'est tjrs pas opérationnel, un X-37b tourne en ce moment au dessus de nous, pour la Chine pour l'instant ce n'est pas encore le cas, en conclusion d'accord vous êtes sur la bonne voie, mais il y a encore pas mal de boulot. ;)

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Sun Cong, chief designer of the J-15 carrier-borne fighter jet and a member of the National Committee of the Chinese People's Political Consultative Conference, accepted a special interview with Xinhua News Agency on March 2.

(...) Sun is also the chief designer of the J-31. He hopes the J-31 can pair up with J-20 in the future in tasks of both high and low altitudes, to maintain continuing striking capability. He also hopes the improved version of J-31 can become China's next-generation carrier-borne fighter jet.

At present, Sun and his team are exploring key technologies of the next generation of fighter planes, and "will make breakthroughs in terms of whole time-domain, whole airspace, and greater combat radius".

http://china-defense.blogspot.fr/2013/03/j-31-may-become-chinas-next-generation.html

Le J-31 furtif pourrait être navalisé un jour ?  :rolleyes:

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Un J-10B a été photographié à côté d'un J-20, la date reste inconnue...

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Henri K.

Apparamment c'était aujourd'hui, J-10B a effectué de vol d'essai tandis que J-20 #2002 s'est contenté de faire quelques taxiings à faible vitesse. D'après les spotteurs l'un des moteurs a été changé.

Soit l'appareil sert de banc d'essai pour un nouveau moteur, soit l'intensité des essais est telle qu'il faut déjà changer un moteur.

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=zjTXWNI_OWk

Deux autres photos de J-10B...

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Henri K.

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http://info-aviation.com/?p=14900

Le site Info-aviation  se pose la question de savoir pourquoi la Chine achète 24 Su-35 dernier né de la gamme Sukhoi ? pas de réponse pertinente.

24 c'est peu et ne semble répondre à aucun besoin militaire (sinon ils en achèteraient plus) donc on suppose que c'est dans un objectif "d'étude" du nec plus ultra Russe.

Par contre c'est sans doute un geste qui sera mal perçu par l'Inde qui collabore beaucoup avec la Russie (Su30, Brahmos, Hélico) même si l'Inde a ouvert ses achats à d'autres nations dont la France et les USA.

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