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Vendors May Get To Revise Indian Fighter Bids

  NEW DELHI — As field trials for India’s 126-aircraft Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA) draw to a close, vendors vying for the program could get the opportunity to revise their pricing.

   The Saab Gripen is completing its final field trials in Leh, while the Eurofighter is due to start weapons and other equipment tests as part of the third phase of trials in the U.K. and Germany next month. Those trials are scheduled to be completed on April 29.

   However, this would mean that India will have officially missed the April 28 decision deadline set for the competition. Effectively, this means that vendors can now reprice and revise their bids, since the request for proposals says commercial offers are valid for two years from the date of submission (which was March 28, 2008), and after that date bidding can be reopened for those vendors shortlisted after technical trials and evaluation.

   The six bidders are Sukhoi’s MiG-35, Dassault’s Rafale, Eurofighter, Saab’s Gripen, Boeing’s F/A-18E/F and Lockheed Martin’s F-16.

   Once all trials are completed, it will take two months of tabulation and then submission to the Defense Ministry, an air force spokesman told Aviation Week. One original equipment manufacturer (OEM) says it is likely the procedure would take place only in September.

   Some vendors have expressed concern that the MMRCA project will be dependent on the political and economical situation, and may take more time for clearance, barring unforeseen circumstances like a security challenge.

   “We do hope the process moves faster,” one OEM executive said. “However, we feel it might take time until India’s economy starts on a growth track of approximately 10 percent [gross domestic product], so that politicians can justify the expenditure to their political counterparts.”

   While the Ministry has not yet commented on the possibility of repricing, vendors’ opinions on the prospect vary.

“We will redefine our bid, which will be cheaper than the one we submitted two years ago, as we were not as smart then as we are now,” one vendor said, declining to be identified. “We are more competitive and stronger now.”

   Another commented, “Technical evaluation is an air force matter. We will try and ensure we hit all wickets. We haven’t made a decision on repricing.” “This, of course, presupposes that the repricing will be called for,” another vendor noted.

   And another OEM added that currency fluctuation over the past two years will be another factor to consider.

Je parierai que la phrase en gras vient de Dassault... Le Brezil a été un déclic, et ils ont retenue la leçon du "discount utile"

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J'ai trouvé cet article en français sur l'appel d'offre indien dans RIA NOVOSTI  =)

il date du 2 mars

Chasseur russe MiG-35: vols de démonstration avec tirs réels en Inde

Image IPB

Des chasseurs russes MiG-35 effectueront des vols de démonstration avec tirs réels en Inde en mars et avril dans le cadre d'un appel d'offres pour l'achat de 126 chasseurs, a annoncé mardi Alexandre Fomine, directeur adjoint du Service fédéral russe pour la coopération militaire et technique.

"En 2009, notre avion a déjà passé deux des trois épreuves organisées en Russie et en Inde dans le cadre de l'appel d'offres indien. Cette année, nous franchirons la troisième épreuve en utilisant le radar actif à balayage électronique et les armements" du MiG-35 (code OTAN Fulcrum-F), a indiqué M.Fomine.

L'appel d'offres indien pour l'achat de 126 chasseurs polyvalents pour 11 milliards de dollars a été lancé en août 2007. Les concurrents du MiG-35 russe sont les chasseurs F-16 et F/A-18 Superhornet (Etats-Unis), le Rafale (France), le Gripen-NG (Suède) et l'Eurofighter (Union européenne). Le pays vainqueur produira 18 avions, les 108 autres seront fabriqués en Inde sous licence.

Selon M.Fomine, la Russie a beaucoup de chances de remporter l'appel d'offres, parce que l'Inde compte déjà plus d'un millier d'avions de fabrication soviétique et russe. "Les services de maintenance indiens sont donc à 90% soviéto-russes et il ne sera pas nécessaire de changer l'infrastructure logistique ou d'organiser une formation spéciale pour les techniciens. Même les États les plus riches ne peuvent pas se permettre de tout changer d'un coup dans le ciel et sur terre", a estimé M.Fomine.

Le directeur général adjoint de l'agence russe d'exportation d'armements "Rosoboronexport" Viktor Komardine avait annoncé plus tôt à RIA Novosti que la Russie remportait environ 80% des appels d'offres indiens chaque année.

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Pascal ? Tu as eu des échos à propos de Jaisalmer... Et à Leh, il s'est passé quoi ?  =)

Pas de réponse de tonton Pascal...

En attendant, au JG 73, on raconte à tout le monde que l'Eurofighter a mieux marché que le Rafale à Leh (le Rafale était-il l'avion à battre ?)

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bon calcul: modernsation des 2000 indiens 1,5milliard, jf17 qques centaines de millions.

Aux dernières news, la signature indienne est imminente, mais bon on ne fait meme plus attention a ce genre de déclarations  :lol:

Tu as vu des indiens hâtifs et pressés dans des marchés d'armement  :lol: à moins que les américains leurs ont forcés la main  :lol:

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le gripen ng arrive a la mi mai

http://livefist.blogspot.com/

I guess this clears up the debate. For those who were wondering why the Gripen Demo wasn't participating in the trials, the aircraft (see my earlier post) will arrive in India in the middle of May to wrap up the India-phase of MMRCA trials for Saab's JAS-39. A pair of Gripen-Ds recently completed trials in the country at Bangalore, Leh and Jaisalmer.

Image IPB

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les suedois ont droit a une deuxieme chance.

http://www.bharat-rakshak.com/NEWS/newsrf.php?newsid=12665

Air Force gives Gripen fighter a second chance

Ajai Shukla / New Delhi April 03, 2010, 0:55 IST

Sweden’s futuristic medium fighter, the Gripen NG, has been given a second chance in the $11 billion contest to select a Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA) for the Indian Air Force (IAF). The Ministry of Defence (MoD) has asked Gripen International, which last month failed to send the Gripen NG fighter for trials in India on the dates allotted by the IAF, to send the fighter for trials in the middle of May.

Business Standard had reported, on March 9, that Gripen International had sent older Gripen-D fighters for trials because the Gripen NG was held back in Sweden for improvements for the Swedish Air Force. Technically, that was a violation of the terms of the competition.

But senior IAF officers have told Business Standard that they would not allow a legalistic interpretation of rules to narrow their options. Explains a senior air marshal who is involved in the decision-making, “We have a time window until the middle of this year, during which each of the six fighters in the tender are undergoing three stages of trials and inspections. As long as the Gripen NG is ready for trials within that period, we will evaluate the aircraft. All six vendors will have a level-playing field”.

Besides the Gripen NG, the other fighters being evaluated by the IAF are — the F/A-18 Super Hornet; the F-16IN Super Viper; the Dassault Rafale; the Eurofighter Typhoon; and the MiG-35. While all but the MiG-35 are already in service, the Gripen NG is still under development. Just a single ‘demonstrator’ aircraft has been built to prove its capabilities. Next year, Gripen will build the first Gripen NG prototype.

Gripen International has welcomed the MoD’s decision. Gripen’s India campaign head, Eddy de la Motte, told Business Standard, “Our plan was always to bring the (Gripen NG) demonstrator to India. The Swedish government’s sudden tasking is being completed right now. We will soon be ready to go to India and we will provide the IAF with maximum opportunity to evaluate the fighter”.

The first of these opportunities will come next week, when an IAF team travels to Sweden to evaluate the Gripen’s firing of a ‘Beyond Visual Range’ air-to-air missile. It is learnt that Gripen International will make the Gripen NG demonstrator available to IAF pilots, if they wish to fly it in Sweden next week. If the IAF accepts the offer, it will be the first time an Indian pilot flies the Gripen NG, albeit with a Swedish ‘safety pilot’ in the rear cockpit.

While Gripen International expresses confidence in their fighter, it now faces trials in conditions hotter (and, therefore, more unfavourable) than all the other contenders. IAF sources reveal that the Gripen-D performed well in last month’s trials; despite that, the Gripen NG will be put through a full battery of tests, including high altitude testing in Ladakh.

The Gripen NG is significantly more capable than the Gripen-D. It has a more powerful GE-414 engine; it carries more fuel and, therefore, has greater range; and, with 10 hard points for weaponry, the Gripen NG has extra teeth. It will also come with a new AESA radar, electronic warfare equipment, and upgraded avionics.

Senior IAF officers, while happy with these features, also highlight the Gripen NG’s downside: A high level of US electronics, weaponry, and the GE-414 engine. And, the F-16IN and the Gripen NG are the only two single-engine aircraft in the contest, which places them at a disadvantage in terms of reliability.

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L'info, en une version plus succincte, avait été postée sur le fil des Mirage 2000

India inks Mirage deal, France says no to Pak

India last week finalised a $2.2 billion deal with France to upgrade its fleet of Mirage 2000 fighters, even as reports from Paris say the country has suspended the sale of electronics and missiles for Pakistan’s JF 17 fighters, supposedly under “Indian pressure”.

While the IAF deal for upgradation of 51 fighters had been hanging fire for the past two years, sources said the Price Negotiation Committee last week finalised the cost. The deal is likely to be signed shortly.

At $2.2 billion, the cost of the upgrade is considered to be on the higher side, given that several countries are offering new fighters for that price. However, the French argue that the upgrade, which will give the aircraft new radar systems, a new weapon suite, missiles, electronic warfare system and modern electronic warfare, will convert the combat-proven aircraft into next-generation fighters.

The final price negotiations were held even as reports from Paris, carried by French newspapers and agencies, said that its plans to sell $1.6 billion worth of military equipment for Pakistan’s JF 17 fighters had been put on hold.

The reports said that the contract was suspended under Indian pressure and doubts over Pakistan’s ability to pay for the systems.

Indian Express

Si le chiffre est vraiment de 2,2 milliards de dollars US, ça fait 43 millions de dollars US par cellule ! On devrait peut-être tenter de proposer le Rafale au Pakistan ?!?!?

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Ce qui doit coûter le plus cher, ce sont probablement les armements de nouvelle génération (des mica EM/IR, des SCALP…) et peut-être un nouveau contrat de maintenance pour les 5/10 ou 20 prochaines années. Parce que juste la modernisation du passage de 2000C à 2000-5 (ou même à 2000 I NG) ne suffit pas justifier les 43 M$ (surtout par rapport aux 86 M$ pour les avions neufs et armés de l’appel d’offre)

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Oui, je pense aussi ARPA. Ce qui n'est pas précisé sur cet article mais que j'ai pu lire ailleurs c'est que le nouveau standard indien serait le 2000-9. En outre, il me semble que la modernisation se fera en grande partie en Inde. Je me demande alors, si dans ce cadre, il n'y aura pas un peu de TOT. Ce qui pourrait expliquer une partie de la note. [Et en étant mauvaise langue, il y a le coût des "négociations additionnelles"]

Edit :

Un autre lien apportant des infos supplémentaires :

http://www.thaindian.com/newsportal/uncategorized/mirage-2000-upgrade-deal-by-month-end-official_100343699.html

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Selon Air & Cosmos du 09/04/2010 ( "sixième base dans dans l'état du Rajasthan à moins de 100 km de la frontière pakistanaise" ): mais où ?

Réponse : selon http://www.india-defence.com/reports/4122  ( surlignés partiellement par moi )

The defence ministry will establish a huge Air Force base close to the international border in Rajasthan, moving aggressively to secure the country's western frontiers. The 300-km range supersonic cruise missile BrahMos will be stored at this base, defence ministry sources said.

The ministry is acquiring land in Hanumangarh and Sriganganagar districts, where the Indian Air Force will store some of its most sophisticated long-range missiles. The base will be the IAF's biggest practice station.

Defence Estate Officer KJS Chauhan confirmed the acquisition process of 29,562 acres at Hanumangarh, around 120-125 km from the border with Pakistan. The IAF has a station in Jodhpur, about 350 km from the border.

According to defence ministry sources, IAF has two projects proposed for the land: Project Richard and Project Thukrana.

Project Richard involves setting up a missile base. The BrahMos missiles will not only be stationed but also stocked there.

Under Project Thukrana, the defence ministry will set up an air force practice station, the biggest close to an international border in the country, ministry sources said.

Mugdha Sinha, who was collector of Hanumangarh till last week, said, "Hurdles for the acquisition have been almost sorted out with farmers."

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http://timesofindia.indiatimes.com/india/Tejas-LCA-project-to-cost-more-than-Rs-13000-crore-over-35-years/articleshow/5813290.cms

NEW DELHI: The overall developmental cost of Tejas Light Combat Aircraft has quietly zoomed past the Rs 13,000-crore mark, with the government sanctioning the extension of the fighter's "full-scale engineering development'' (FSED) till December 31, 2018.

This, in effect, means the Tejas developmental saga will now stretch across 35 years, sanctioned as the project was way back in 1983 at a cost of Rs 560 crore to replace the ageing MiG-21s.

Tejas, in fact, can now give the Arjun main-battle tank a run for its money in terms of years taken for full development. The tank project, after all, was first approved 36 years ago.

It is, of course, critical for India to boost indigenous defence production, importing as it still does 70% of its military hardware and software, but this probably is not the way.

"This is a very sorry state of affairs. Even after 27 years since LCA was sanctioned, it is yet to see light of the day,'' says the latest report of the parliamentary standing committee on defence, tabled in Parliament on Thursday.

Hindustan Aeronautics Ltd, Aeronautical Development Agency and DRDO argue developing a supersonic fly-by-wire fourth-generation fighter from scratch, with international sanctions in place for several years, is an incredibly complex and tough task.

The project, after all, includes single-seater IAF, twin-seater trainer and naval LCA variants. With Tejas prototypes clocking 1,350 flights till now, the "final operational clearance'' for the IAF variant is now slated for December 2012.

"So, IAF should have its first Tejas squadron of 20 fighters by 2014-15. Even Swedish Gripen fighter's developmental cost was around Rs 12,640 crore,'' said an official.

India, however, is now going in for foreign engines to power even the Tejas Mark-II version after the indigenous Kaveri engine failed to pass muster after 20 years of development at a cost of Rs 2,839 crore.

Consequently, while the first 20 Tejas will be powered by the American GE-404 engines, the hunt is on for new more powerful engines for the next six Tejas Mark-II squadrons (16-18 jets in each).

The Rs 13,000-crore mark for the LCA project is breached even if the Kaveri fiasco is kept aside. For one, the FSED Phase-I, which finished in March 2004, cost Rs 2,188 crore.

The Phase-II, which was to be completed by December 2008 at a cost of Rs 3,301 crore, will now get over in December 2012, with additional funds of Rs 2,475 crore.

Moreover, in November last year, the government "accorded'' sanction for "continuing FSED of LCA till December 2018, with an estimated additional cost of Rs 5,302 crore''.

Amid all this, IAF is keeping its fingers crossed, grappling as it is with a free-fall in the number of its fighter squadrons, down to just 32 from a sanctioned strength of 39.5.

QnA: How ill equipped are the Indian armed forces?

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ISRAËL DEFENSE – L’Inde se tourne vers l’industrie militaire israélienne pour acquérir des drones d’attaque. New Delhi hésite entre deux modèles : Harpy et Eitan.

D’ici 2012, New Delhi entend disposer de 25 à 30 avions sans pilote d’attaque, exclusivement de fabrication israélienne. L’industrie militaire de l’Etat hébreu est aujourd’hui le premier partenaire de l’armée indienne avec plus d’un milliard de dollars annuel de licences d’exportations. Israël est également l’un des pays les plus avancés en matière de technologie de drones.

De source officielle, les forces armées indiennes seraient en pleine phase de modernisation et l’achat de drones d’attaque constituerait l’un des aspects de ce vaste programme. A l’heure actuelle, l’armée de l’air ne disposerait que de cinq appareils de ce type, une flotte bien insuffisante pour envisager un recours systématique aux raids aériens ciblés. Et ce, d’autant que New Dehli fait face à deux défis sécuritaires de taille : les infiltrations de combattants islamistes à partir du Cachemire et une rébellion maoïste au centre de l’Inde.

Le commandement militaire indien entend s’inspirer de la stratégie de harcèlement menée par Tsahal contre les cadres du Hamas et du Jihad islamique à Gaza, pour riposter aux tirs de roquettes ou à d’autres attaques contre le territoire israélien. Désormais, cette technique est reproduite à l’identique par l’armée américaine dans les zones tribales afghano-pakistanaises.

Depuis 2001, les Etats-Unis refusent pourtant de livrer à l’Inde, son plus proche allié régional, des drones d’attaque du même type que ceux utilisés par l’US Army : MQ-1 Predator et MQ-9 Reaper. Ce n’est donc pas tout à fait par hasard si New Dehli se tourne vers l’industrie militaire israélienne. Jusqu’ici, les drones israéliens en possession de l’armée indienne ne servent qu’à des missions de renseignements et de surveillance, comme le Heron.

Le premier choix des forces indiennes serait le Harpy 2 (« Harop »), développé par IAI, Israel Aerospace Industries. Ce drone a été conçu pour la détection et la destruction de radars, de lance-missiles et de systèmes antiaériens. Il possède également l’avantage de pouvoir être lancé depuis différentes plates-formes. Sur le plan technique, le Harpy peut opérer à 1000 kilomètres d’altitude, disposant d’une autonomie en vol de six heures. Il peut emporter une charge explosive de 23 kilos.

La vente de drones Harpy pourrait néanmoins entraîner un veto américain. Le Pentagone estime en effet que certaines technologies de cet avion sans pilote sont issues de ses propres laboratoires, ce qu’Israël dément. En 1994, c’est ce qui avait déjà poussé les Etats-Unis à intervenir afin d’empêcher un contrat similaire avec la Chine. En cas d’échec des négociations sur le Harpy, l’armée indienne se tournera alors vers le Heron HP (« Eitan »), que Tsahal vient tout juste d’intégrer dans sa flotte de drones.

Si les Etats-Unis continuent à refuser, je ne comprends pas le gouvernement indien d'accepter la participation américaine dans l'appel d'offres de 126 avions de combat ou dans d'autres marchés ?!

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Le premier choix des forces indiennes serait le Harpy 2 (« Harop »), développé par IAI, Israel Aerospace Industries. Ce drone a été conçu pour la détection et la destruction de radars, de lance-missiles et de systèmes antiaériens. Il possède également l’avantage de pouvoir être lancé depuis différentes plates-formes. Sur le plan technique, le Harpy peut opérer à 1000 kilomètres d’altitude, disposant d’une autonomie en vol de six heures. Il peut emporter une charge explosive de 23 kilos.

A 1000 kilomètres d'altitude!!!!!  :O C'est carrément un satellite leur drone  :lol: Je pense qu'une erreure s'est glissé dans le texte.
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Les dernières offres commerciales faites aux indiens pour le contrat MMRCA le 28/04/2008 ne sont maintenant plus valables. Les Constructeurs ont le choix entre soumettre à nouveau une offre ou reprendre l'existante.

SAAB aurait déclaré vouloir conserver son offre actuelle.

Peut être une bonne occasion de revoir nos prix si l'évolution des coûts n'a pas été trop importante. Le 28 avr 2008 (juste avant la crise), l'euro valait 1.56$ contre 1.33$ aujourd'hui.

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ça ne sert à rien de réviser ou faire un appel d'offre, car au final il est fort probable que ce soit les américains qui trustent les marchés.

Déjà, rien que les Globemaster III pour remplacer les Iliouchine et Antonov.Les Chinook, les C130-30J Super Hercules pour les FS, plus les PATMAR, les américains remportent les marchés au nez des russes moins onéreux.

"Boeing finalise une commande de 10 C-17 en Inde"

Boeing serait sur le point de finaliser une commande de 10 C-17 avec le gouvernement indien pour un montant évalué à 5,8 milliards de dollars. Cet accord représenterait la plus importante acquisition d'équipement militaire américain, après celle de 2,1 milliards de dollars signée l'an passé pour l'acquisition d'avions de surveillance maritime. L'Inde, qui achetait par le passé la plupart de ses matériels militaires à l'Union Soviétique, est d'autant plus devenue un enjeu majeur pour les équipementiers de Défense américains et européens qu'elle devrait dépenser près de 100 milliards de dollars d'équipements divers au cours des dix prochaines années.

27 avril 10 - Financial Times

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Quand bien même, autant jouer le jeu de la chèvre et les forcer à baisser leur propres offres. Si on abdique direct et qu'on leur laisse les mains libres, autant arrêter le programme rafale et acheter du F35, hein.

Le Rafale est au point, il vole en escadron et délivre de l'armement, le F35 il n'est pas encore au point et surtout pas près de l'être. :lol:

Avec les indiens, on a dû mal à les suivre, ils sont versatiles et volubiles. :lol: On remporte le marché des 197 hélicoptères légers, puis par magie et pression , le fameux deal est annulé. >:( Idem avec celui des ravitailleurs qui trouvent bien au début puis onéreux par la suite ;enfin si c'est une histoire de chèreté pourquoi les indiens achetent des Chinook et des Globemaster III, pour remplacer des Mi 26 Halo et des Il76 ?

Les américains ne veulent pas que les israéliens fournissent des AEW trop sophistiqués mais par contre ne sont pas opposés à leurs vendres des Hawkeye 2000. =)

Donc, conclusion on commence à voir que le Marché indien risque d'être un pré carré US et donc se sera difficile de placer des Mirage/Rafale/Tigre/MRTT/NH90.... 

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